Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition

- 11 augustus 2015

Benchmark

Door het rijgedrag bombardeert Karl zich meteen tot de benchmark van het segment. Want waren we een tijdje terug nog enthousiast over het rijgedrag van een 108 en Up, de Opel legt de lat weer een stukje hoger. De besturing werkt lekker direct, terwijl je ook gerust kunt kilometervreten op de snelweg zonder dat Karl nerveus wordt. De wegligging is erg goed, de demping is comfortabel. Vaak worden auto's met een korte wielbasis stoterig, maar de kleine Duitser filtert oneffenheden moeiteloos weg. Het schakelen gaat ook erg strak en het aangrijpingspunt van de koppeling is goed voelbaar.

Kracht komt de 1.0 benzinemotor met 75 pk niet te kort en zeker in het stadsverkeer is de Opel ronduit snel. Op de snelweg komt de auto ook goed mee, hoewel terugschakelen af en toe wel vereist is. Opvallend is ook hoe stil de auto is. Terwijl wij de Opel Karl rijden, trekt er net een zomerstorm over Nederland. De auto geeft geen krimp, windgeruis wordt buitengehouden en de auto blijft koersvast zijn reis vervolgen. Hoe nuchter Karl ook overkomt, een bescheiden drinker is hij niet. Na de testcyclus van afwisselend stad-, land- en snelwegen levert wat rekenwerk een gemiddeld verbruik van 6,2 liter op de 100 kilometer op, waar 4,4 liter beloofd wordt.

75 pk
96 Nm
170 km/h
13,9 s
6,2 (4.4) l/100km
94 g/km
B
22%
€ 10.595
€ 13.451
€ 247 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Fiat Panda 1.0 Hybrid Launch Edition

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-CITE

  • Suzuki Celerio 1.0 DualJet Exclusive

  • Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition

  • Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!

  • Skoda Citigo 1.0 Greentech Elegance