Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium

Pawel Piotrowski - 7 september 2015

Ergonomische topper

Vanbinnen is de Mondeo zichzelf trouw gebleven. Geheel volgens verwachting tref ik na het plaatsnemen achter het stuur een zee van ruimte aan. Met zijn grote centrale scherm en deels digitale instrumentarium laat het opgeruimde dashboard een moderne indruk achter. De strenge vormtaal en het donkere kleurgebruik zijn weinig fantasierijk, maar qua ergonomie zit het dashboard puik in elkaar. Alle bedieningselementen zitten op de plek waar je het verwacht en binnen handbereik. Een positieve kanttekening verdient het prettig werkende SYNC infotainmentsysteem. Het is verdeeld in vier hoofdmenu's die tegelijkertijd op het grote scherm getoond kunnen worden. Op deze wijze zie je met één blik informatie over de gekoppelde telefoon, het navigatiesysteem, entertainmentinstellingen en de klimaatregeling. Vooraf door diepe menustructuren tasten behoort daarmee tot het verleden.

Een ander handigheidje is het deels digitale instrumentarium waarop dezelfde informatie getoond kan worden. Daarnaast is het ook mogelijk om de boardcomputer en assistentiesystemen af te lezen en in te stellen. De bediening gaat via twee joystickachtige knoppen op het stuur en is vrij gemakkelijk. Met alle informatiekanalen ingeschakeld wordt het instrumentarium wel een drukke bedoening. Vooral in het donker leiden de verschillende kleuren snel af. Wie dat storend vindt kan het digitale gedeelte ook uitzetten. Qua interieurruimte en zitcomfort schurkt de Mondeo tegen auto's zoals de Volkswagen Passat en Skoda Superb aan. Op alle plekken heerst veel bewegingsvrijheid en de 550 liter metende bagageruimte is groter dan een gemiddelde studentenkamer. Doordat de daklijn van de hatchback vlakker loopt moeten achterpassagiers wel hun hoofd intrekken. Bij de Wagon heb je dat probleem niet. Een ander verschil is de afwerkingsgraad van de bagageruimte; bij de Wagon steekt deze piekfijn in elkaar, terwijl de losse laadvloer van de hatchback meer op een houtje-touwtje oplossing lijkt. Daarnaast vormt de hoger liggende tildrempel een groter obstakel bij het beladen.

160 pk
240 Nm
222 km/h
9,2 s
7,0 (5.8) l/100km
134 g/km
B
22%
€ 28.895
€ 42.393
€ 777 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Business Executive

  • DS 5 BlueHDi 150 Chic

  • Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Businessline

  • 2020 - Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line

  • 2016 - Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale

  • 2015 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium

  • 2011 - Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium

  • 2010 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium

  • 2008 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • 2007 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia

  • 2006 - Ford Mondeo Wagon 1.8i-16V Platinum