Jaguar XE 3.0 S

- 25 augustus 2015

Fenomenaal

Jaguar's XE scoort hoge punten op zowel uiterlijk als interieur, maar er moet vooral onderscheid gemaakt worden op het gebied van rijeigenschappen. We kunnen er lang of kort over uitweiden, maar de conclusie is dat de XE een fenomenaal goed onderstel heeft. Zelfs met de enorme wielen en extra stijve vering en demping, is een perfecte balans gevonden tussen comfort en sportiviteit. Wil je flink hoeken, dan zijn er zeker strakkere auto's die meer doorgeven via het stuurwiel, maar de 'Jag' zal je niet snel teleurstellen. Bochten neemt hij met veel vertrouwen en zonder noemenswaardig duiken in de vering. Nooit heb je het gevoel dat de auto je de baas wordt.

Uiteindelijk zal overstuur optreden als je een bocht te rap neemt, maar de hulpsystemen grijpen adequaat maar niet hinderlijk in. Schakel je de traction control uit, dan kun je zelfs wat plezier hebben met een uitbrekende achterkant. Deze laat zich eenvoudig controleren en geeft daardoor een extra veilig gevoel. Daarentegen is de XE ook in 'onze' uitvoering geschikt voor alledag. Op de snelweg wordt je niet moe van een stuiterende auto op korte oneffenheden en blijf je niet corrigeren bij sporen in de weg. Kijk je naar zijn concurrenten, dan is de XE een mix van de drie; comfortabel als het moet, sportief als het mag.

340 pk
450 Nm
250 km/h
5,1 s
11,1 (8.1) l/100km
194 g/km
G
22%
€ 39.990
€ 78.764
€ 1.444 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

  • Alfa Romeo Giulia 2.0T 280 Q4 Competizione

  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • Tesla Model 3 Long Range

  • BMW 3 Serie 330i M Sport

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • Subaru WRX STi 2.5T Sport Executive