Honda Civic Type R GT

- 30 december 2015

Vandaag is rood....

Binnenin is het standaard interieur niet ongemoeid gelaten. De knalrode stoelen en dito gordels springen direct in het oog. Zo goed als de stoelen eruit zien, zo zitten ze ook. Op lange rechte stukken zitten ze behoorlijk comfortabel, maar in snel genomen bochten is er veel zijdelingse ondersteuning. Dat de hoofdsteunen geïntegreerd zijn in de stoelen, merk je niet. Ook voor langere bestuurders vindt het hoofd een veilige plek. Het is niet gebleven bij enkel een andere set stoelen en gordels. De pookknop werd vervangen door een compact, aluminium exemplaar. Ook het stuurwiel is kleiner van formaat. Hierdoor is de grip wat prettiger en is elke stuurbeweging net wat directer. Als echt autosportmerk heeft Honda ervoor gekozen centraal een toerenteller te plaatsen. De snelheid is enkel digitaal af te lezen op het schermpje recht voor de bestuurder. Op het scherm daar rechts van, zijn de gegevens over de auto af te lezen. Rijd je in de '+R-stand' - waarover later meer - dan is onder andere zichtbaar hoeveel druk de turbo geeft en welke G-krachten er op je werken. Het ontwerp van het dashboard is anders dan anders en vraagt wat gewenning. Toch zit bijna alles waar je het verwacht.

Helaas is de kwaliteit van de gebruikte materialen niet overal even goed. Bovenop het dashboard is een kunststof gebruikt met een prettige look en touch, maar aan de zijkant van de middenconsole vind je keiharde plastics. In een auto met het prijskaartje van deze, mag je meer verwachten. Positief is de gebleven binnenruimte. Ondanks de forse voorstoelen, kunnen achterpassagiers nog redelijk ruim zitten. In de kofferruimte is net geen 500 liter beschikbaar. Heb je toch nog meer ruimte nodig, dan laat de achterbank zich volledig vlak neerleggen. Hierdoor ontstaat een balzaal van liefst 1.427 liter.

310 pk
400 Nm
270 km/h
5,7 s
onb (7.3) l/100km
170 g/km
E
22%
€ 19.990
€ 46.890
€ 860 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus

  • Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S

  • Mercedes-Benz A-Klasse A 200 7G-DCT Progressive

  • Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • MINI Cooper S 5-deurs

  • Ford Focus Electric Titanium

  • Infiniti Q30 1.5d Premium Tech

  • Volkswagen Golf GTE

  • Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline

  • BMW 1 Serie 116d EfficientDynamics Edition Executive

  • Lexus CT 200h Luxury Line

  • 2017 - Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

  • 2014 - Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • 2012 - Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • 2012 - Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

  • 2007 - Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • 2006 - Honda Civic 1.3i-DSI I-VTEC Hybrid

  • 2006 - Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive