Mercedes-Benz GLE Coupé 350 d 4MATIC

- 11 januari 2016

Kilometervreter

We rijden de GLE Coupé met de V6 dieselmotor, voorzien van 258 paardenkrachten. Niet geheel toevallig is de instapper voorzien van net zoveel vermogen als de X6 30D, hoewel het maximale vermogen bij de Mercedes iets eerder voorhanden is en de GLE Coupé ook meer koppel heeft. Dit voordeel doet de Benz teniet door 100 kilo zwaarder te wegen dan zijn grote concurrent, waardoor de absolute cijfers in het voordeel van de BMW zijn. We reden de S-Klasse eerder met dezelfde motor, maar door het hogere gewicht komt de 350 d in de GLE wat minder uit de verf. Het blijft een hele verfijnde motor en door de goede geluidsisolatie krijg je zelden iets mee van een dieselbrom, of andere motorgeluiden.

Bovendien is de auto met deze motor uitermate geschikt om comfortabel door het verkeer te zoeven en daarbij kom je nooit kracht te kort. Verwacht alleen geen sportieve aspiraties, die je bij de naam Coupé wellicht wel zou verwachten. Daarvoor ben je toch echt aangewezen op de krachtigere benzinemotoren, zoals de 450 AMG met 367 pk, of het echte werk met de GLE 63 (S) Coupé. Stiekem hopen we nog op een equivalent van de X6 M50d, want de GLE Coupé is echt gemaakt om lange afstanden te rijden en daarvoor leent een dieselmotor zich uitstekend. Door het AIRMATIC-pakket aan te vinken, speelt het hogere gewicht minder parten in het bochtenwerk. Met de schakelaar op de middenconsole is heel gemakkelijk te switchen tussen een sportieve of een comfortabele instelling van de luchtvering. In het rijprogramma 'Sport' is duidelijk te merken dat de auto veel soepeler door bochten gaat, zonder al teveel over te hellen. Alleen tijdens het remmen merk je dat het gewicht van 2.150 kg gaat opspelen, zodat de auto een beetje gaat duiken. En hoewel de GLE Coupé standaard al goed in zijn spullen zit, dient er voor het AIRMATIC-pakket nog wel 2.069 euro te worden afgerekend, naar onze mening het geld meer dan waard.
 
Ook op het gebied van rij-assistentie is de GLE Coupé vooruitstrevend. DISTRONIC PLUS houdt keurig afstand op een voorganger en houdt daarbij de Benz ook keurig tussen de lijnen. In de file betekent dit geheel autonoom rijden, zolang de handen maar op het stuur gehouden worden. DISTRONIC PLUS bewijst zich weer eens als beste adaptieve cruise control die er op de markt te krijgen is. Datzelfde geldt voor het Intelligent Light System, dat standaard op de GLE Coupé geleverd wordt. Hiermee wordt de lichtbundel aangepast aan de omgeving en andere weggebruikers, waardoor de lichtbundel bijna ongemerkt wordt aangepast aan de omstandigheden en er al snel met grootlicht kan worden gereden. 

258 pk
620 Nm
226 km/h
7,0 s
8,7 (6.9) l/100km
180 g/km
D
22%
€ 92.500
€ 121.462
€ 2.227 / maand
€ 596 - € 643 / kwartaal
  • Volkswagen Touareg 3.0 TDI Atmosphere

  • Land Rover Discovery 2.0 TD4 HSE

  • Audi Q7 3.0 TDI Pro Line S

  • Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography Dynamic

  • 2019 - Mercedes-Benz GLE 450 4Matic AMG Premium Plus

  • 2016 - Mercedes-Benz GLE 250 d 4MATIC