Volvo S60 2.4D Edition

Anton Lefeber - 19 juli 2006

Het exterieur

Het design van de Volvo S60 is het beste te typeren als strak en tijdloos. Ondanks dat het model al bijna zes jaar meegaat is de leeftijd er niet aan af te zien. Een knappe prestatie van Volvo, echter heeft het merk al meer ervaring met het ontwerpen van tijdloze modellen. Zowel de heldere koplampen en achterlichten als de strak gelijnde bumpers zorgen ervoor dat het model verre van oubollig overkomt. Het front heeft de karakteristieke uitstraling van Volvo, met de flinke grille en het erin verwerkte logo. Een knappe designtruc is het feit dat de koplampen recht van voren niet bijzonder breed ogen, maar schuin van voren plotseling uitgerekt ogen. Ook de oranje reflector in het zijknipperlicht valt hierbij op. Waar de grille in het oog springt, daar valt de ingetogen luchtinlaat veel minder op. Samen met de kleine mistlichten komt de voorkant vooral tijdloos over.

En profil onderscheidt het design zich meer ten opzichte van de concurrentie. De stoere, naar achteren toe oplopende raamlijn doet het nog steeds gemeengoed. Sowieso is de raamlijn relatief hoog, wat de auto een gedrongen en sportieve uitstraling geeft. De volledig in carrosseriekleur gespoten kunststofdelen onderbreken de kleurstelling niet. Het zijn vooral de lijnen in het plaatwerk welke dermate origineel zijn, dat het design nooit gaat vervelen. De sterk boogvormige, bijna coupé-achtige, daklijn geeft een sportief accent aan het ontwerp. Dit onderstreept de relatief lage carrosserie van 1,43 meter. Mede door dit sportieve accent oogt de auto zeer gestrekt en langer dan de feitelijk opgegeven 4,6 meter. Zoals al eerder aangegeven komt de sterk aflopende daklijn de binnenruimte voor de achterpassagiers niet ten goede. Ook de vorm van het achterportier is tekenend hiervoor, achterpassagiers moeten goed uitkijken om hun hoofd niet te stoten bij het instappen. De optionele 17 inch Orestes lichtmetalen velgen doen het ontwerp, samen met de lichte lakkleur, perfect uitkomen. Een grotere wielmaat is overbodig om de wielkasten goed gevuld te krijgen, ook het design van de velgen is mooi ‘clean’. De in Lunar Gold Pearl gespoten testauto komt goed tot zijn recht in het huidige verkeersbeeld. De lakkleur is wellicht wat gewaagd, al is wat te zeggen voor het feit dat het ontwerp het beste uitkomt in een lichte lakkleur.

De achterzijde van de auto is al even tijdloos vormgegeven als de rest van de carrosserie. Strak en stoer zijn twee woorden die opkomen bij het bekijken van de bumperpartij en de twee forse achterlichtunits. De korte, scherp gevouwen, kofferklep accentueert nog eens de coupé-achtige daklijn. Vooral aan de achterkant valt de breedte van 1,81 meter op. De zogenaamde ‘schouders’ komen tot uiting in de vorm van de achterlichtunits en geven het geheel een stoerdere uitstraling. In vergelijking met concurrerende modellen is de S60 vooral minder onderhevig aan modeverschijnselen. Door de zowel tijdloze als aparte vormgeving zal het ontwerp niet snel gaan vervelen bij de consument, ook niet over een langere periode. Een nieuwe concurrent als de Lexus IS is een stuk gewaagder vormgegeven, waardoor het ontwerp van dit model een stuk sneller zal verouderen dan dat van de tijdloos vormgegeven Volvo S60.

163 pk
340 Nm
210 km/h
9,5 s
5,2 (6.5) l/100km
174 g/km
G
22%
€ 33.180
€ 43.750
€ 802 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

  • BMW 3 Serie 320i Executive

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • Skoda Superb 2.0 TDI Elegance

  • Lexus IS 220d Business

  • 2019 - Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • 2014 - Volvo S60 D4 Geartronic Summum

  • 2011 - Volvo S60 DRIVe 1.6D R-Design

  • 2010 - Volvo S60 D5 Summum