Lexus RX 450h F-Sport

- 8 mei 2016

Vooraan op de tweede rang

Zoals gezegd is de Lexus RX gunstig geprijsd ten opzichte van zijn concurrentie. Vanaf 69.990 euro heb je al een RX 450h met eveneens een systeemvermogen van 313 pk en een trekgewicht van 2.000 kg geremd.
Wil je hetzelfde vermogen en luxe bij de concurrentie, dan betaal je al snel 10 tot 20 mille meer. Zelfs als je een klasse lager gaat kijken - neem bijvoorbeeld een Q5 - dan is de RX nog steeds gunstiger geprijsd. Je gaat je toch afvragen waar dit prijsverschil in zit. Zoals eerder gezegd, laten de gebruikte materialen in het interieur te wensen over. Dat is niet het enige waar een verschil te merken is.

Qua rijeigenschappen voldoet de Lexus voldoende, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Bij bijvoorbeeld de Audi Q7 is meer finesse te vinden in het stuur- en rijgedrag. De RX is vooral comfortabel en duikt wat bij snel genomen bochten en bij het remmen. Ook is het gevoel in het stuurwiel beperkt en krijg je via het stuur niet al teveel informatie door.
Je kunt wel wisselen tussen de eco- en de sportstand, maar zelfs in de laatste is het stuurgedrag niet heel communicatief. Daar doen concurrenten, zoals de genoemde Audi, het beter.
Toch, vervelend is het nooit en ook het duiken blijft ruim binnen de perken. Voor het gros van de Nederlanders is het onderstel van de Japanner ruim voldoende. Je zit niet voor een dubbeltje op de eerste rang, maar toch vooraan op de tweede rang.

313 pk
335 Nm
200 km/h
7,7 s
8,5 (5.5) l/100km
127 g/km
A
22%
€ 69.990
€ 89.990
€ 1.650 / maand
€ 329 - € 376 / kwartaal
  • NIO EL7 100 kWh

  • BMW iX xDrive40 High Executive

  • Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD R-Design

  • 2023 - Lexus RX 500h Turbo Hybrid F Sport

  • 2018 - Lexus RX L 450h 4WD President Line

  • 2012 - Lexus RX 450h Hybrid AWD President Line

  • 2009 - Lexus RX 450h Luxury

  • 2007 - Lexus RX 400h Executive