Tesla Model S P90D Ludicrous

- 31 augustus 2016

Technisch vernuft

In de bodemsectie van de Model S is het accupakket gemonteerd. Dit heeft niet alleen een voordeel voor de bagageruimte zowel voor- als achterin. Het verlaagde zwaartepunt zorgt voor een betere wegligging, wat vooral in bochten merkbaar is. Ondanks dat de Tesla in deze uitvoering een lieve 2.238 kg weegt, merk je hier zelfs in rap genomen bochten weinig van. Dit komt niet alleen op het conto van het strakke onderstel, maar ook de pientere aandrijflijn werkt hier aan mee. De vernufte elektronica berekent constant hoeveel vermogen naar de wielen gestuurd kan worden zonder dat er wielspin ontstaat. Bijkomend voordeel hierbij is dat de bandenslijtage in de praktijk een stuk lager uitvalt dan bij vergelijkbaar presterende auto's met een brandstofmotor. Door zo efficiƫnt mogelijk om te gaan met de energie in het accupakket kun je een zo groot mogelijke actieradius halen. Met een volle accu heb je 90 kW / u tot je beschikking. Rijd je met het Nederlandse verkeer mee en laat je je niet teveel verleiden om het gehele vermogen te gebruiken, dan is een afstand van 400 - zonder bij te laden - eenvoudig te behalen. Trap je het rechter pedaal wat vaker diep(er) in, dan is de actieradius uiteraard wat kleiner. Geniet je constant van de rappe acceleratie en is de accu leeg, dan laat deze zich via een snellader in 20 minuten halfvol laden. Na 40 minuten is hij voor 80% gevuld met energie.
De elektronica in de Tesla wordt niet alleen gebruikt om het vermogen zo efficiƫnt mogelijk op de weg te zetten. Zet je alle hulpsystemen op scherp, dan kan de auto zich autonoom door het verkeer bewegen. Het systeem werkt zo goed, dat je snel vertrouwen krijgt in het kunnen van de auto. Hij remt zelf als dat nodig is en hij schat zelfs lange doordraaiende bochten op de snelweg juist in en rondt deze op een veilige snelheid. Van rijbaan wisselen kan de auto ook zelf, al moet je - aangezien dit zo in de Nederlandse wetgeving is opgenomen - wel de handen aan het stuur houden bij deze manoeuvre.

700 pk
930 Nm
250 km/h
3,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 84.100
€ 0
€ 0 / maand
€ 0 / kwartaal
  • 2023 - Tesla Model S Plaid

  • 2018 - Tesla Model S 100D All-Wheel Drive

  • 2014 - Tesla Model S P85 Performance Plus