Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive Automaat

- 15 augustus 2016

Echte schoonheid zit vanbinnen

Met de Prius zette Toyota zich op de kaart als pionier in de zoektocht naar alternatieven voor de fossiele brandstoffen. Vanaf de tweede generatie werd de auto echt mainstream en bleek ook de particulier wel oren te hebben naar een in de praktijk zuinige auto, waarvoor geen wegenbelasting hoefde te worden afgedragen.
Door het welbekende bijtellingsbeleid en een wat behoudender ontwerp, bleek ook de laatste generatie behoorlijk geliefd bij de Nederlandse automobilist.
Maar juist nu de besparing op bijtelling en wegenbelasting niet meer van toepassing is op de Prius (de plug-in komt pas in 2017) , komt Toyota met een auto die qua uiterlijk controversiƫler is dan ooit.
Een slimme zet, of een automobiele zelfmoord? Wij zochten het uit in de testweek.

122 pk
163 Nm
180 km/h
10,6 s
4,2 (3) l/100km
76 g/km
A
22%
€ 29.995
€ 36.985
€ 678 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW

  • Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus

  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business

  • Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

  • 2012 - Toyota Prius Plug-in Dynamic Business

  • 2009 - Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic

  • 2007 - Toyota Prius 1.5 HSD Business