Mercedes-Benz E-Klasse 220d Lease Edition

- 25 september 2016

Duidelijke keuze

Veel E-Klasses vinden hun weg naar een taxibedrijf. Dit wordt vaak als een negatief punt gezien van de auto, maar volgens ons is juist het tegengestelde het geval. Om als taxi hoge ogen te gooien, moet een auto niet alleen kosten-technisch in orde zijn, maar ook het rij- en zitcomfort moet goed scoren. Dat je zowel voor- als achterin goed zit, weten we al, maar hoe comfortabel de auto is, is nog maar de vraag. Als consument die in het premiumsegment shopt, weet je dat de BMW's over het algemeen sportief afgeveerd zijn en vooral voor bestuurders die rap door het verkeer gaan geschikt zijn. Audi's daarentegen zijn wat afstandelijker qua besturing en ook de vering en demping zijn - de S-en en RS-en daargelaten - vooral gericht om zo comfortabel mogelijk van A naar B te reizen. Mercedes-Benz kiest ervoor om precies tussen beide merken in te gaan zitten. De nieuwe E-Klasse is daarvan het toonbeeld, gezien zijn vrij directe besturing en toch ook strakke rijgedrag. Mede dankzij de achterwielaandrijving stuurt de auto ook tijdens accelereren strak en zonder problemen, zonder daarbij nerveus te worden. Helaas werkt de wat rumoerige dieselmotor in het nadeel van het comfort. Vooral bij accelereren klinkt er een flinke hoeveelheid geluid van onder de motorkap, maar op cruisesnelheid hoor je de motor nauwelijks en zit de geluidsproductie op het niveau van de concurrentie. Waar de auto pluspunten pakt, is het pakket aan rijhulpen. Zet je alle systemen op scherp, dan kan de auto zo'n 20 seconden geheel autonoom rijden, zonder dat je het stuurwiel hoeft te beroeren. Na die tijdspanne volgt een pieptoon en een simpele, kleine aanraking van het stuur door de handen is voldoende om de auto te laten weten dat je nog steeds 'in control' bent. Handig van de adaptieve cruise-control is dat hij afremt tot stilstand en daarna nog 30 seconden actief blijft. Vooral in de file blijkt dit in de praktijk erg prettig.

194 pk
400 Nm
240 km/h
7,3 s
6,5 (3.9) l/100km
102 g/km
B
22%
€ 49.995
€ 66.846
€ 1.226 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Lexus ES 300h F Sport Premium

  • Toyota Mirai FCV Executive

  • Volvo S90 T5 Inscription

  • Jaguar XF 2.0d R-Sport

  • Infiniti Q70 2.2d Performance+

  • 2017 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 200 Avantgarde

  • 2014 - Mercedes-Benz E-Klasse Limousine E 300 BlueTEC Hybrid Avantgarde Ambition

  • 2013 - Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde

  • 2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet 250 CGI

  • 2010 - Mercedes-Benz E63 AMG

  • 2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 220 CDI BE Avantgarde

  • 2009 - Mercedes-Benz E63 AMG Estate

  • 2009 - Mercedes-Benz E-Klasse CoupĂ© 350 CGI

  • 2009 - Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde

  • 2008 - Mercedes-Benz E-Klasse E300 BlueTEC Avantgarde