Renault Zoe R110 Z.E. 40 Limited

- 23 juli 2018

Segment in ontwikkeling

Concurrenten als de Hyundai Kona Electric, de Nissan Leaf met groter accupakket en elektrische modellen van nog veel meer autoproducenten zijn onderweg en kosten niet eens zo gek veel meer dan de door ons geteste Zoe Limited. Als zakelijke rijder heb je het over een verschil van een paar tientjes per maand. Als een grotere auto in je leasebudget past, dan is de keuze wellicht snel gemaakt.

Maar de kleinere omvang van de Zoe maakt het tot een heel wendbaar wagentje, terwijl de praktische bruikbaarheid zeker voldoende is. Je moet dan wel genoegen nemen met de mindere stoelen en het ontbreken van veiligheid- en comfortverhogende systemen, zoals een adaptieve cruise control en een dodehoekhulp. Als particulier of bij financiŽle lease kun je ervoor kiezen om het accupakket te huren. Je betaalt dan vanaf 69 euro per maand en bent altijd verzekerd van een accupakket met een hoge capaciteit. Dat scheelt ook veel in de aanschafprijs. Bij de testauto is het pakket aangekocht, wat de prijs tot een niet malse 36.275 euro opdrijft. Bij een jaarkilometrage van 10.000 zou de testauto 28.192 kosten. Je betaalt dan 69 euro per maand voor de batterijhuur. Het prijsverschil met de directe concurrenten is dan wel enorm.

Zes jaar na introductie heeft de Zoe nog steeds bestaansrecht en ontpopt de Renault zich als een zeer bruikbare elektrische wagen. Met een segment dat eigenlijk nog steeds aan het begin staat van iets heel groots, mag Renault trots zijn op een Zoe die al jaren meegaat en nog steeds unieke aspecten biedt.

  • Ontwerp verveelt nog niet
  • Zoe biedt unieke aspecten
  • Prima bruikbaar in de praktijk
  • Elektromotor rumoerig
  • Mist veiligheidssystemen
  • Fiscale waarde voor zakelijke rijder niet competitief
110 pk
225 Nm
135 km/h
11,2 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
4%
€ 32.890
€ 36.275
€ 121 / maand
€ 0 / kwartaal
  • 2013 - Renault Zoe Zen