Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

- 11 juli 2018

Aangenaam ruim

Kreeg de Focus al een heel nieuw uiterlijk, de inspiratie van de interieurontwerpers mag ook zeker bewonderd worden. Vanbinnen is de auto namelijk grondig aangepakt. We waren na de facelift van het vorige model te spreken over hoe goed Ford naar kritieken heeft geluisterd. De jungle aan bedieningsknoppen werd omgeploegd en een clean en intuïtief bedienbaar dashboard was het gevolg. Met de nieuwe Focus borduren de ontwerpers op deze filosofie voort, maar geven ze veel meer allure aan het interieur. Het rechtopstaand dashboard geeft de inzittenden voorin meer beenruimte en bovendien is er zo voldoende onderscheid met kleinere telgen Fiesta en EcoSport. De dashboards daarin hebben een ieder een eigen uitstraling.

Het multimediascherm kennen we al wel uit deze modellen en zo konden we eerder concluderen dat er met de bediening en de afleesbaarheid van het scherm niets mis is. Grafisch zou het geheel wat strakker in elkaar mogen zitten, maar de layout komt wel mooi rustig over. De Focus profiteert als eerste Europese Ford van een head-up display, waarin onder andere de snelheid en cruise control instellingen zijn af te lezen, zonder dat je het zicht op het wegdek voor je verliest. Bovendien biedt Ford nu een geïnstalleerde modem aan, waarmee je altijd een wifi hotspot bij je hebt. Middels een smartphone app kun je ook wanneer je niet in de buurt van de auto bent, informatie opvragen over de status van de wagen en de auto van afstand op slot zetten.

Hoewel de Focus na de laatste facelift al flink aangepakt was wat interieur betreft, bleef de binnenruimte een groot punt van kritiek. Reden voor Ford om de lengte en wielbasis te vergroten en dát heeft effect. Achterin is het nu veel beter toeven en ook voorin zit je riant. Van de grotere wielbasis pluk je in de hatchback evengoed de vruchten, maar daar komen we in een specifieke test op terug.
De bagageruimte is vergoot en bovendien goed toegankelijk. Als je de achterbank neerklapt, heb je zomaar 1.630 liter tot je beschikking. Bovendien kun je nu op de Wagon de handsfree te openen achterklep bestellen.

182 pk
240 Nm
222 km/h
8,3 s
onb (5.6) l/100km
127 g/km
B
22%
€ 31.565
€ 37.210
€ 682 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition

  • Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Business Intro Sport

  • Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine

  • Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line

  • Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line

  • Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition

  • Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

  • Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE

  • Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium

  • Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280

  • MINI Clubman Cooper D Chili

  • Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost

  • 2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium