CitroŽn C4 Cactus PureTech 130 S&S Shine

- 9 augustus 2018

Never change a winning team

Wat het interieur betreft is er niet heel veel veranderd ten opzichte van het vorige model. Dit hoefde ook niet, want het ziet er nog steeds up-to-date en opgeruimd uit. De afwerking is goed en het geheel voelt solide aan. Soms is er gebruikgemaakt van wat harde materialen, bijvoorbeeld aan de bovenkant van de deuren en het dashboard. Dat is in dit segment echter wel vaker aan de orde en het stoorde ons niet. Wanneer je gaat zitten, valt op dat de stoelen bijna aanvoelen als de bank in je huiskamer. Ze zitten heel comfortabel, maar de zittingen bieden niet echt veel steun. Het grote glazen dak geeft het interieur van de Cactus een ruimtelijk gevoel. Met de hitte die ons land de laatste tijd teistert, is het alleen wel fijn als je zo nu en dan eens kunt ontsnappen aan de zon. Dat kan niet in de Cactus: er zit geen zonnescherm voor het dak. Daarbij houdt de hoofdruimte achterin niet echt over. Personen die langer zijn dan 1,80 meter komen met hun hoofd tegen het dak. Voor het overige is er voldoende ruimte voor de inzittenden in het interieur en ze kunnen hun bagage prima kwijt. Wel valt op dat de tildrempel van de bagageruimte relatief hoog is. De nieuwe Cactus beschikt gelukkig wťl over een neerklapbare achterbank. Het vorige model miste deze mogelijkheid.

Dat het interieur niet of nauwelijks veranderd is ten opzichte van het vorige model, betekent ook dat ons voornaamste kritiekpunt is blijven staan. Het is mooi dat het interieur zo opgeruimd is door het ontbreken van knoppen voor bijvoorbeeld de klimaatcontrole, maar dit betekent tegelijkertijd dat alle bediening via het centrale scherm verloopt. Dit werkt op zich prima, maar de structuur van de menu's is niet altijd even intuÔtief. Je moet echt even zoeken om alle mogelijkheden te achterhalen. Daarnaast ben je veel aan het schakelen tussen de verschillende menu's, wat de aandacht van de weg afleidt. Als je er eenmaal aan gewend bent, werkt het echter adequaat. CitroŽn heeft Apple CarPlay en Android Auto toegevoegd, dus het systeem is bij de tijd.†

130 pk
230 Nm
207 km/h
9,1 s
6,4 (4.8) l/100km
110 g/km
C
22%
€ 21.990
€ 28.965
€ 531 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Opel Grandland X 1.2 Turbo Online Edition

  • Toyota C-HR 1.2T Executive

  • Kia Niro 1.6 GDI HEV ExecutiveLine

  • Suzuki SX4 S-Cross 1.0 Boosterjet High Executive

  • Renault Kadjar TCe 130 Bose

  • Subaru XV 2.0i CVT Luxury Plus AWD

  • 2014 - CitroŽn C4 Cactus BlueHDi 100 Launch Edition Shine