Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats

- 12 augustus 2018

Eindelijk frivool

Naast het behoudende exterieurontwerp is het interieurontwerp één van de pijlers waarop het imago van de Polo is gebouwd. De auto heeft een naam hoog te houden als het gaat om ergonomie en gebruikte materialen. En het moet gezegd: dat lukt uitstekend. Niet alleen voelt het interieur buitengewoon goed aan, het zit ook nog eens erg doordacht in elkaar. En mede door de Red Velvet inleglijsten ziet het er nu eindelijk spannend uit, want op dat gebied was zeker ruimte voor verbetering. Het maakt de Polo een hele fijne auto om in te reizen. Het materiaal waaruit het dashboard is opgetrokken voelt overal zacht aan en zou in een aantal klasses hoger niet misstaan. Daarbij lijkt over de plaats van elk knopje nagedacht en weet je alles op de tast te vinden. Het stuur is uitgebreid te verstellen in hoogte en diepte en ligt goed in de handen. De Polo is leverbaar met een virtual cockpit, waarbij de analoge tellers zijn vervangen voor een kleurenscherm. In de testauto is deze digitale cockpit niet aanwezig en de tellers die geplaatst zijn komen verouderd over. Het monotone display in het midden is klein en had zomaar in een Polo van een aantal jaren terug geplaatst kunnen zijn. De afleesbaarheid laat dan weer niets te wensen over. Punten scoort de Polo met het multimediascherm. Niet alleen werkt het systeem snel, het biedt ook veel mogelijkheden. Een smartphone verbinden is een eitje en meerdere telefoons kunnen tegelijk gekoppeld worden voor een bluetooth-verbinding. Bovendien heeft het scherm een hoge resolutie, waardoor het goed afleesbaar is.

De voorstoelen zitten voortreffelijk en weten ook op lange ritten een goede ondersteuning te bieden. Ze zijn goed te verstellen en de speciale bekleding van de Beats-uitvoering voelt fijn aan. We merken in het B-segment dat er vaak weinig aandacht geschonken wordt aan de armsteun, als deze al aanwezig is in deze klasse. Bij de Polo is goed om op te merken dat de armsteun op een comfortabele hoogte is geplaatst en dat de bekleding zacht aanvoelt. Bovendien is de armsteun massief, zodat er weinig kans is op kraakjes en speling als de auto wat ouder is.
Het ruimte-aanbod in de Polo is uitstekend. Op de achterbank zit je goed en ook aan hoofdruimte kom je niets tekort. Met de grote kofferbak zit je ook niet snel om ruimte verlegen, hoewel het jammer is dat de bodem niet in hoogte is in te delen.

95 pk
175 Nm
187 km/h
10,3 s
6,3 (4.5) l/100km
103 g/km
B
22%
€ 21.130
€ 23.269
€ 427 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition

  • Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium

  • Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort

  • Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic

  • Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive

  • Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line

  • Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury

  • Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

  • Renault Clio TCe 100 R.S. Line

  • 2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI

  • 2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

  • 2011 - Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG

  • 2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG

  • 2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • 2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • 2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion

  • 2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline