Hyundai Kona EV 64 kWh Premium

- 2 oktober 2018

Groot in zijn klasse

Op het moment dat we inzoomen op de actieradius van de Kona EV, komen we voor een leuke verrassing te staan. Pakken we namelijk het lijstje met de actieradius van hedendaagse elektrische auto's erbij, dan zien we natuurlijk de Tesla Model S en de Model X met stip bovenaan staan. Direct daaronder prijken onze Kona EV en de Jaguar I-Pace! Volgens de nieuwe testmethode WLTP heeft de Kona namelijk een bereik van 482 kilometer. Vergelijken we hem met de Opel Ampera-E (380 km), Renault Zoe (300 km) en Nissan Leaf (270 km) dan is dit een prestatie op topniveau. Om dit rijbereik te realiseren is er een diversiteit aan slimme techniek toegepast. Zo beschikt de Kona over een warmtepomp die het passagierscompartiment verwarmt. Bij auto's met een verbrandingsmotor wordt een deel van de warmte van de motor gebruikt om de passagiers van een aangename temperatuur te voorzien. Omdat auto's met een elektrische motor te weinig thermische energie produceren, is een warmtepomp (1,75 kW) geplaatst die het verbruik van een conventionele elektrische verwarming (3,9 kW) met 55 procent reduceert. De Kona beschikt ook over een batterijverwarming die de batterij op de optimale temperatuur houdt om de prestaties en levensduur zoveel mogelijk te verlengen. Zo wordt door het koelsysteem bijvoorbeeld restkoude van de airconditioning gebruikt om de temperatuur naar beneden te brengen. Alle beetjes helpen als het gaat om het vergroten van de actieradius. Opladen kan op allerlei verschillende manieren; van de snellader tot gewoon thuis. Voor 1699 euro levert Hyundai een thuislaadpakket waarmee de auto op te laden is in 9 uur en 35 minuten. Met een 100 kW snellader zit je in 54 minuten op een capaciteit van 80%.

204 pk
395 Nm
167 km/h
7,6 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
4%
€ 39.195
€ 44.995
€ 150 / maand
€ 0 / kwartaal