Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet

- 23 december 2018

Heerlijk sturen

Je vergeet de ietwat goedkope materialen in het interieur spontaan wanneer je voor het eerst met de Swift Sport gaat rijden. Speelsheid voert de boventoon. De Sport weegt slechts 945 kg en beschikt over een 1,4 liter viercilinder 'Boosterjet' turbomotor met 140 pk en 230 Nm aan koppel. Op papier klinkt dit al goed, maar wanneer je instapt en werkelijk gaat sturen, doen de cijfers de ervaring eigenlijk geen recht aan. De rij-ervaring is namelijk beter dan het papiertje suggereert. Het koppel is met maar liefst 70 Nm gegroeid ten opzichte van het vorige model, waardoor de Sport er ook bij lage toeren als door een wesp gestoken vandoor gaat. Helaas heeft de toevoeging van de turbo wel als gevolg dat de hoogtoerige beleving van het atmosferische blok is verdwenen. De nieuwe turbomotor produceert een lekkere grom en hangt gretig aan het gas, maar na 5.000 toeren per minuut is de pret wel voorbij. Ook klinkt hij wat aan de tamme kant; een sportieve hatchback als deze mag best wat meer herrie produceren.

Door het lage gewicht van 945 kg leent de Swift Sport zich perfect voor het betere gooi- en smijtwerk. Hij is zelfs 25 kg lichter dan de Volkswagen Up GTI. Je voelt alles wat de auto op het wegdek doet, zowel door de besturing als het onderstel krijg je genoeg feedback om te weten waar de grens van de grip ligt. De Swift Sport is snel, maar niet overdreven snel. Hierdoor kun je de grens makkelijk opzoeken, zonder dat je meteen het risico loopt om je rijbewijs kwijt te raken. Wanneer je de hulpmiddelen uitzet en vol een bocht in duikt, kun je door te spelen met je gaspedaal de perfecte lijn pakken. De ophanging is bovendien strak, maar niet té strak afgesteld. Hierdoor duikt de Swift in de bochten een beetje en danst hij bij hobbelige stukken over de weg. Dit klinkt misschien hinderlijk, maar dat is het niet. Het draagt alleen maar bij aan de lol die deze B-segmenter biedt. Op de snelweg is de Swift door de niet al te strakke afstemming van het onderstel en de bescheiden geluidsproductie van de motor comfortabel genoeg, afgezien van het feit dat lange mensen op den duur dus last kunnen gaan krijgen van hun bovenbenen. De adaptieve cruise control werkt goed en de Lane Assist houdt je op je eigen rijbaan. Daarbij biedt de LED-verlichting uitstekend zicht op de weg. Een automatische grootlichtassistent staat tevens tot je beschikking, zodat je bij nachtelijke stuurpartijen niet de hele tijd je hand bij de linker stengel hoeft te houden. De lichtsensor weet alleen af en toe niet helemaal wanneer de verlichting nu aan of uit moet. Regent het overdag? Dan vindt het systeem het in de meeste gevallen niet nodig om de lichten aan te zetten, terwijl dit voor de zichtbaarheid toch echt wel handig is. 

Snelwegkilometers gaan met de Swift op den duur vervelen. Dat is niet omdat het een martelgang is om ermee op de snelweg te rijden, integendeel. Je realiseert je alleen iedere minuut dat je op de snelweg rijdt dat het leuker kan. Dat er ook B-weggetjes zijn waar je heerlijk los kunt gaan, mits je de lange weg naar huis neemt. Wij raden dus aan om de navigatie zo nu en dan op 'vermijd snelwegen' te zetten en de Swift Sport op een optimale manier aan het werk te zetten.

140 pk
230 Nm
210 km/h
8,1 s
7,3 (6) l/100km
135 g/km
E
22%
€ 24.999
€ 24.999
€ 458 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition

  • Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium

  • Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic

  • Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive

  • Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line

  • Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury

  • Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

  • Renault Clio TCe 100 R.S. Line

  • Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk

  • 2017 - Suzuki Swift 1.0 BoosterJet Stijl

  • 2012 - Suzuki Swift Sport 1.6

  • 2011 - Suzuki Swift 1.2 Exclusive

  • 2006 - Suzuki Swift 1.6i Sport

  • 2006 - Suzuki Swift 1.3i-16V GLS

  • 2006 - Suzuki Swift 1.5 GLS GT+