Suzuki Jimny 1.5 Stijl

- 15 januari 2019

Historisch én luxe verantwoord

Duik je in de historie van Suzuki, dan kom je een veelvoud van compacte 4x4's tegen. Het begon ooit bij de LJ10 en liep via de bij ons bekende LJ80 en Samurai door tot de Vitara en de Grand Vitara. Allemaal auto's die nét wat verder in het ruwe terrein komen dan de meeste auto's. In deze traditie past ook de nieuwe Jimny. Waar de meeste nieuwe auto's vooral hoog op de wielen staan en niet verder komen dan de dichtstbijzijnde drempel, is de meest recente Suzuki gericht op het ruwste terrein dat je je maar kunt indenken. Zo is ook het interieur ontworpen: Met een scheef oog naar een Samurai en een Vitara van de jaren '90 zijn daar de hoekige - maar toch praktisch - indeling van het dashboard met fraaie details als de schroeven op bijvoorbeeld de klokkenwinkel. Hoewel de indeling van het dashboard lijkt op dat van de Samurai, vind je in de Stijl Apple-carplay en Android Auto en een automatische climate-control. Daarbij zijn luxezaken als verwarmbare voorstoelen, een eenvoudig bedienbaar navigatiesysteem en een lekker dik stuur met daarop de bediening van diverse zaken standaard op het hoogste uitrustingsniveau. Gelukkig ontbreekt ook een handgreep op het dashboard niet en weten de Japanners nu ook dat een matte afwerking een hoop doet als het gaat om de beleving.

Het luxe-gevoel wordt doorgezet met de fraai ogende en verrassend fijn zittende stoelen. Dit geldt echter enkel voor de twee voorstoelen, want op de achterstoelen moet je je als volwassene niet begeven. Zo op het oog lijkt de ruimte nog redelijk, maar door de lage zitting zit je al snel in de knel met de knieën. Ook de bagageruimte is behoorlijk ondermaats. Een simpele boodschappentas past niet achter de achterstoelen, maar gelukkig zijn deze eenvoudig neer te klappen. Met een simpele ruk aan het koord op de leuningen vallen deze neer en ontstaat er een bijna vlakke laadvloer. Deze is afgewerkt met een hard-plasticsoort, die niet alleen minder krasgevoelig, maar ook eenvoudig schoon te maken is. Geheel achterin zit in de vloer een opbergcompartiment. Hierin kun je zaken als de afneembare trekhaak en de gevarendriehoek opbergen, maar ook hier is aan het praktisch nut gedacht. Als je de Jimny gebruikt waarvoor hij bedoeld is - dus het terrein in - dan kun je eenvoudig vieze schoenen of laarzen krijgen. Deze kun je dan opbergen in de bak en daarna met bak en al meenemen en schoonmaken. Helaas is de grote achterdeur wat minder praktisch, zeker als je de auto parkeert. Je moet in dat geval ruim afstand nemen van de auto achter je.

102 pk
130 Nm
145 km/h
14,5 s
7,6 (6.8) l/100km
154 g/km
G
22%
€ 26.990
€ 29.990
€ 550 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal