Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-CITE

- 22 januari 2019

Vernieuwde connectiviteit

Wanneer we instappen, valt op dat de veranderingen aan het interieur een stuk minder zichtbaar zijn. De lay-out en de bedieningselementen zijn onveranderd gebleven. Wel is er wat kleur aangebracht in het binnenste van de Aygo: de exterieurkleur is bijvoorbeeld terug te vinden op de deuren, rondom de ventilatieroosters en op de versnellingspook. Het interieur ziet er hierdoor wat kleurrijker en frivoler uit, maar het is ook vrij smaakgevoelig. De Aygo is van binnen goed afgewerkt en de gebruikte materialen zijn voor het segment van een prima niveau. We horen geen rammeltjes of kraakjes en ook op snelheid blijft het rumoer beperkt. Dit is één van de onderhuidse verbeteringen die Toyota heeft doorgevoerd: de nieuwe Aygo is een stuk stiller dan het vorige model. Voorin zit je goed; wel zijn de instelmogelijkheden van het stuur beperkt en zijn de stoelen minder overtuigend op lange afstanden. Achterin is het een stuk krapper. Om de achterpassagiers enigszins goed plaats te kunnen laten nemen, moeten de bestuurder en de voorpassagier behoorlijk inschikken. Ook de bagageruimte houdt niet over: een krat bier zul je op de achterbank moeten vervoeren.

Een andere onderhuidse verbetering zit in de functionaliteit van de multimedia. Het scherm is hetzelfde gebleven, maar voortaan kun je in de Aygo gebruik maken van Apple CarPlay en Android Auto. De aansluiting van een telefoon verloopt gemakkelijk en de interface reageert snel op je input. Als gevolg van het feit dat men in de auto steeds meer functies via de smartphone laat lopen, is de Aygo niet voorzien van ingebouwde navigatie. Voor de bestemmingsgeleiding ben je dus afhankelijk van je telefoon. Dit lijkt misschien beperkend, maar in de praktijk werkt je telefoon vaak toch het beste als het gaat om het leveren van actuele route-informatie. Je hebt in de Aygo alleen wel een kabel nodig om Apple CarPlay en Android Auto te kunnen gebruiken, via Bluetooth kun je alleen telefoneren en muziek afspelen. Volledig draadloze compatibiliteit laat voor nu dus nog even op zich wachten. Dit doet echter niets af aan de kwaliteit van de multimedia in de Aygo. Het systeem functioneert goed en het is fijn om een groter scherm tot je beschikking te hebben. De Up, de Citigo en de Mii moeten dit laatste bijvoorbeeld missen.

72 pk
93 Nm
160 km/h
14,1 s
5,2 (3.8) l/100km
86 g/km
A
22%
€ 11.795
€ 15.345
€ 281 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line

  • Suzuki Ignis 1.2 Stijl

  • Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition

  • Suzuki Celerio 1.0 DualJet Exclusive

  • Smart Forfour 52 kW Passion

  • Renault Twingo SCe 70 Expression

  • Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition

  • Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!

  • Skoda Citigo 1.0 Greentech Elegance

  • Mitsubishi Space Star 1.2 Instyle CVT

  • 2014 - Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play

  • 2011 - Toyota Aygo 1.0 VVT-i Comfort Navigator

  • 2006 - Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport

  • 2005 - Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport