Audi A6 Avant 40 TDI S tronic Sport

- 7 februari 2019

Helemaal bij de tijd

Het interieur van de A6 heeft Audi grondig aangepakt. Als de auto nog niet op contact staat, is het dashboard een overvloed van zwarte panelen, omlijst met sierlijk geborsteld aluminium. Wanneer je de - ietwat onhandig weggewerkte - startknop aanraakt, blijkt dat je de beschikking hebt over maar liefst drie schermen van hoge resolutie. Het aantal fysieke knoppen is tot een minimum beperkt, want zelfs de buitenverlichting regel je met touch pads. Het einde van de draaischakelaar is in zicht, maar gelukkig mocht de welbekende volumeknop nog even blijven. Het kost even tijd om je weg te vinden in het binnenste van de degelijke Duitser, maar dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat je erg veel naar eigen wens in kunt stellen. Het scherm achter het stuur is veelzijdig en goed afleesbaar. Je kunt de nadruk leggen op zaken als de toerenteller en snelheidsmeter, maar net zo gemakkelijk is een volledige kaart van de navigatie over het beeldscherm uit te vouwen. In alle gedaantes is de virtual cockpit rustig vormgegeven en goed afleesbaar.

Datzelfde geldt voor het centraal geplaatste multimediascherm. Het systeem barst van de mogelijkheden, maar loodst je gemakkelijk door de vele menu's heen. Je bent echter wel voornamelijk gebonden aan het touchscreen en dat is om meerdere redenen jammer. Hoewel het systeem aanraakgevoelig is en je daarom niet snel mis tikt, verlang je nog regelmatig naar de centraal geplaatste controller van het oude MMI-systeem op de middentunnel. Een ander nadeel merk je bij het uitschakelen van de auto. Al na het eerste gebruik is het scherm bezaaid met vette vingerafdrukken. Letterlijk kleine smetjes op een verder voortreffelijk afgewerkt dashboard. Die smetjes vind je ook op de zwarte pianolak en het nog niet genoemde derde scherm. Dit scherm herbergt de klimaatinstellingen en daarnaast kun je snelkoppelingen plaatsen voor je favoriete functies. Als we dan toch aan het zeuren zijn: waarom heeft Audi ervoor gekozen om de bekerhouders in de middentunnel niet af te dekken met een rolluikje?

204 pk
400 Nm
241 km/h
8,2 s
6,3 (4.5) l/100km
119 g/km
B
22%
€ 65.780
€ 97.930
€ 1.795 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • BMW 5 Serie Touring 520d Luxury Line

  • Volvo V90 D4 Geartronic Inscription

  • Mercedes-Benz E-Klasse Estate 200 Avantgarde

  • 2015 - Audi A6 2.0 TDI Ultra S Tronic S Edition

  • 2012 - Audi S6 Avant 4.0 TFSI Pro Line Plus

  • 2012 - Audi A6 Allroad 3.0 TDI 204 pk Pro Line Plus

  • 2012 - Audi A6 Hybrid 2.0 TFSI Pro Line Plus

  • 2011 - Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line +

  • 2011 - Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line +

  • 2009 - Audi A6 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2007 - Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2006 - Audi A6 2.4 MT Proline