Audi A6 Avant 40 TDI S tronic Sport

- 7 februari 2019

In alle rust

We schreven oneerbiedig instapdiesel in de inleiding, maar met 204 pk en 400 Nm koppel hoeft de auto zich niet de schamen. In iets meer dan acht seconden sprint de auto naar de 100 en de fut is er pas bij 241 km/h uit. Er zijn simpelweg nog geen minder potente uitvoeringen te krijgen, maar eigenlijk wil je die ook niet. Op papier komt de auto prima uit de verf, maar in de praktijk voelt de auto niet aan als een strepentrekker. De S-tronic automaat met zeven verzetten is onderin afwachtend, waardoor je met beleid het gas dient te doseren. Vanuit stilstand accelereer je onbedoeld iets ruwer weg dan je aanvankelijk van plan was. De Quattro-vierwielaandrijving ontbreekt op de testauto en dat merk je in hoe het vermogen op de weg gezet wordt. Ben je eenmaal op gang, dan gedraagt de auto zich voorbeeldig. Door het uitblijven van trillingen in de aandrijflijn en de kenmerkende dieselbrom vergeet je dat je in een diesel onderweg bent. Bovendien pakt de auto bij tussenacceleraties snel op en wisselt de bak moeiteloos tussen versnellingen. Je mist de duurdere zescilinders wel als het je te doen is om een overboost aan kracht en beleving. Die twee aspecten ontbreken simpelweg bij de test-Audi.

De A6 Avant voelt aan als een slagschip, maar in de positieve zin van het woord. De nadruk ligt overduidelijk op comfort, maar ondanks dat krijg je voldoende feedback van besturing en onderstel. Alleen bij het manoeuvreren in nauwe straatjes of parkeergarages bedenk je je weleens dat het best een maatje minder had gekund. Gelukkig is er een uitgebreide 360 graden camera met 3D-effect aanwezig in de door ons gereden Avant.

Alle diesels in de nieuwe A6 zijn voorzien van een mild hybrid 48V-batterij, waarvan je de aanwezigheid al snel opmerkt. Bij het loslaten van het gas zeilt de auto zonder olie te verstoken. Wanneer je bijna tot stilstand bent gekomen - bijvoorbeeld voor een verkeerslicht - zal je merken dat de dieselmotor al uitgeschakeld is. Ook vrijgekomen energie bij het remmen wordt opgeslagen in de accu. Het maakt de 1.685 kilo wegende Audi behoorlijk zuinig, met als bijkomend voordeel dat je bijna 1.200 kilometer ver komt op een volle tank.

204 pk
400 Nm
241 km/h
8,2 s
6,3 (4.5) l/100km
119 g/km
B
22%
€ 65.780
€ 97.930
€ 1.795 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • BMW 5 Serie Touring 520d Luxury Line

  • Volvo V90 D4 Geartronic Inscription

  • Mercedes-Benz E-Klasse Estate 200 Avantgarde

  • 2015 - Audi A6 2.0 TDI Ultra S Tronic S Edition

  • 2012 - Audi S6 Avant 4.0 TFSI Pro Line Plus

  • 2012 - Audi A6 Allroad 3.0 TDI 204 pk Pro Line Plus

  • 2012 - Audi A6 Hybrid 2.0 TFSI Pro Line Plus

  • 2011 - Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line +

  • 2011 - Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line +

  • 2009 - Audi A6 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2007 - Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2006 - Audi A6 2.4 MT Proline