Mazda 6 MPS

Arno Lommers - 15 augustus 2006

Slot

Een prima auto voor de dagelijkse (zakelijke)ritten, dat is ontegenzeggelijk waar. Het comfort is voldoende, evenals de ruimte en het uitrustingsniveau staat op een hoog pijl. Als vertegenwoordiger kun je er prima mee voor komen rijden bij klanten, ze zullen de auto niet verafschuwen, alles is binnen de grenzen van opzichtigheid gehouden. Zo ook het interieur dat echter wel wat meer spanning had mogen uitstralen.
Aan de andere kant is dit een sedan waarin je je ontzettend uit kan leven. Met zijn 260 pk en 380 Nm zijn is 1.565 kilo wegende auto in 6,6 seconden met honderd kilometer per uur over de weg te jagen en deze waarden zijn genoeg voor een topsnelheid van 240 km/h. Een prima stuk gereedschap voor op de Duitse Autobahn dus. De boordcomputer gaf constant een gemiddeld verbruik aan van 13,8 liter/100 km. Bij rustig rijden is 1 op 10 waarschijnlijk ook haalbaar, dat geeft de fabriek op als mixverbruik.

Concurrentie bestaat er genoeg in het segment der snelle zakensedans. Bijvoorbeeld de Ford Mondeo ST220, gezegend met een 3.0-liter V6 en 226 pk voor € 45.305. Niet zo snel als de Mazda6 MPS, maar het is wel een heerlijke auto. Bij Opel kan je terecht voor de Vectra GTS OPC, met een 2.8 V6 Turbo en maarliefst 280 pk voor € 44.895. Ondanks het IDS-onderstel heeft deze auto door zijn voorwielaandrijving wel enorm last van onderstuur, maar hij ziet er meesterlijk uit. Als het wat ingetogener moet is de Volvo S40 T5 natuurlijk ook een optie. Voor € 37.330 is hij de jouwe, maar om de uitrusting gelijk te trekken met de hiervoor genoemde auto’s zijn wat optiepakketten nodig die de prijs toch weer opdrijven naar zo’n 45 mille.
Het is duidelijk dat iedere fabrikant op zijn eigen manier extra kracht uit hun middenklasser haalt, maar geen van de genoemde concurrenten heeft net als de 6 MPS vierwielaandrijving.

Tot slot wil ik wil ik Mazda-dealer Jansen uit Alblasserdam bedanken voor de mogelijkheid om überhaupt met de Mazda6 MPS te rijden en het feit dat er gratis een leenauto beschikbaar is gesteld aan mij als redacteur van www.rijtesten.nl, om mee naar de importeur in Den Haag te rijden, ontzettend goede service!

  • Motor-/uitlaatgeluid
  • Rijgedrag
  • Ruime uitrusting
  • Interieurdesign te gewoontjes
  • Te hoge zitpositie
  • Navigatiesysteem vereist gewenning
260 pk
380 Nm
240 km/h
6,6 s
onb (10.2) l/100km
245 g/km
G
22%
€ 23.995
€ 47.895
€ 878 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Volvo 850 T-5R

  • Lexus IS 220d Business

  • Skoda Superb 2.0 TDI Elegance

  • Opel Insignia 2.0 Turbo Cosmo

  • Jaguar X-Type 2.2D

  • Volkswagen Passat CC 1.8 TSI

  • Volvo S60 2.4D Edition

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

  • BMW 3 Serie 320i Executive

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • 2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature

  • 2015 - Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+

  • 2013 - Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M

  • 2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack

  • 2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power

  • 2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS

  • 2008 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business

  • 2006 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring