Skoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline Business

- 3 augustus 2019

Comfort, comfort, comfort

Enige sportiviteit is de Karoq in uiterlijk opzicht dus niet vreemd, mits je hem als 'Sportline Business' bestelt. De sportiviteit blijft echter beperkt tot het uiterlijk, want wat de rij-eigenschappen betreft is de Skoda vooral op comfort gericht. Eigenlijk is dit wat betreft de karakteristiek het enige onderscheidende vermogen van de Karoq, want voor het overige rijdt het praktisch hetzelfde als de eerder genoemde Tiguan en Ateca. Onze testauto is voorzien van de sterkste motor: de 2.0 TSI met 190 pk en vierwielaandrijving. Hoewel deze aandrijving in Nederland eigenlijk 'overkill' is, rijdt het wel heel fijn. Je hebt altijd vermogen over, bijvoorbeeld wanneer je even snel wil inhalen of invoegen, en er is grip in overvloed. Ook mag je met 1900 kg maximaal aanhangergewicht 400 kg meer trekken dan met de 1.5 TSI zonder vierwielaandrijving. Het enige nadeel van de vierwielaandrijving is dat de Karoq 4x4 nogal een slokje lust. Het gemiddeld verbruik tijdens de testperiode bedroeg nét geen 1 op 13. Met de 1.5 TSI moet een verbruik van 1 op 15 relatief makkelijk te halen zijn. Wel heeft de 2.0 TSI last van het typische DSG-kwaaltje dat de bak soms wat traag lijkt te reageren tijdens het wegrijden. Hierdoor geef je soms onbedoeld meer gas, waardoor je er ineens vandoor schiet.

De Karoq is dus voornamelijk gericht op comfort, maar je kunt wel de rijmodi afzonderlijk instellen. Hierbij heb je de keuze uit Eco, Normal, Sport, Snow en Individual. Deze instellingen spreken eigenlijk voor zich. 'Normal' is de rijmodus die het beste past bij het karakter van de Karoq. In 'Sport' wordt de besturing namelijk te zwaar. Wanneer je wel een fellere gasrespons en een sportievere motorsound wilt hebben, kun je in 'Individual' de verschillende parameters afzonderlijk van elkaar instellen. Zoals we al aankaartten is de Karoq op zijn best wanneer je er gewoon rustig mee rijdt. Bij een sportievere rijstijl helt hij in de bochten net teveel over en biedt hij niet de feedback die je dan wil hebben. Daar moet je de Karoq dus ook niet voor kopen; het is vooral een heerlijke reisauto waarin je comfortabel en vlot je dagelijkse kilometers kunt verorberen.

190 pk
320 Nm
211 km/h
7,0 s
7,8 (7) l/100km
158 g/km
E
22%
€ 28.965
€ 50.090
€ 918 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi

  • Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

  • Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce

  • Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus

  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus