Lexus GS 450h Executive

Michel van Breugel - 28 augustus 2006

De techniek

Wie bekend is met de naamvoering van de verschillende modellen van Lexus weet dat de eerste twee letters staan voor het model (IS, GS, LS, RX, SC), en dat het getal daarachter verwijst naar de cilinderinhoud waarbij een eventuele toegevoegde letter ‘h’ of ‘d’ betekent dat het om een hybride of diesel gaat. Dit wetende verwacht je onder de kap van deze GS 450h naast een elektromotor een 4,5 liter benzinekrachtbron. In dit geval is dat niet waar. Lexus koppelt namelijk een 3,5 liter V6 aan een elektromotor. De 450 staat in dit geval in het teken van de prestaties van deze auto die volgens Lexus overeenkomen met die van een auto met een 4,5 litermotor (een V8).

Behalve uit de V6 benzinemotor en de elektromotor bestaat het Lexus Hybrid Drive systeem van de GS 450h nog uit een generator, een nikkel-metaal hydride accu van 288 volt, een vermogensverdeler dat het aandrijfvermogen van benzinemotor, elektromotor en generator via planetaire tandwielen verdeelt, al naar gelang de omstandigheden en een nieuwe, compactere Power Control Unit die niet groter is dan een accu van 12 volt. Deze Power Control Unit, die maar liefst 63% kleiner is dan die in de RX 400h, zet de elektrische stroom om teneinde de koppeling mogelijk te maken tussen de gelijkstroomaccu van 288 volt, de wisselstroomgenerator en de elektromotor van 650 volt. De 3.5 liter V6 is goed voor een vermogen van 296 pk en een koppel van 368 Nm. Dankzij de combinatie met de 200 pk en 275 Nm sterke elektromotor wordt er een gecombineerd vermogen van 340 pk op de achterwielen overgebracht. De prestaties liegen er dan ook niet om, de GS450h heeft slechts 5,9 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten.

Dit opmerkelijke feit kan vooral worden toegeschreven aan de intelligente samenwerking tussen de twee krachtbronnen. Bij het starten en tijdens stationaire loop is de GS450h ongelooflijk stil, alleen de compacte elektromotor zorgt voor de aandrijving. Ook bij het wegrijden blijft de auto vrijwel geruisloos. Wanneer men zich in langzaam rijdend verkeer bevindt, bijvoorbeeld een file, zijn de voordelen snel duidelijk: geen enkel brandstofverbruik en dus ook geen uitstoot van uitlaatgassen. Wanneer het gaspedaal dieper wordt ingetrapt komt direct de V6 tot leven, en wordt dit vermogen onopgemerkt aan de elektromotor toegevoegd. Tegelijkertijd wordt dan ook de generator aangedreven om elektriciteit op te wekken. Ook tijdens het remmen wordt er energie opgewekt wat daarna aan de accu wordt doorgegeven.

Tot slot kan de bestuurder met een schakelaar in de middenconsole kiezen uit drie instellingen voor het motorvermogen. Door ‘Hybride’ in te schakelen wordt gekozen voor een optimale balans van vermogen en grip. In de stand ‘Power’ beschikt de bestuurder over maximaal acceleratievermogen, terwijl ‘Snow’ zorgt voor een betere controle en wegligging tijdens sneeuw en gladheid.

340 pk
368 Nm
250 km/h
5,9 s
onb (8.8) l/100km
186 g/km
F
22%
€ 58.520
€ 84.100
€ 1.542 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Jaguar XF 2.7D Premium Luxury

  • Honda Legend 3.5 V6

  • Mercedes-Benz CLS 280 Prestige Plus

  • Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde

  • Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive

  • BMW 5 Serie 525i High Executive

  • Cadillac CTS 3.6 V6 Sport Luxury

  • Audi A6 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • Lancia Thesis 3.2 V6 24v Emblema

  • Peugeot 607 2.7-24v V6 HDiF Executive

  • 2014 - Lexus GS 300h Luxury Line

  • 2012 - Lexus GS 450h F Sport Line

  • 2010 - Lexus GS 450h Executive