Lexus GS 450h Executive

Michel van Breugel - 28 augustus 2006

Het rijden

Na het instellen van de elektrische verstelbare stoelen, het elektrisch verstelbare stuurwiel en de elektrische spiegels, geeft een verkoper van de desbetreffende dealer nog enige uitleg over de mogelijkheden in deze bijzondere bolide. Na een druk op de startknop blijft het aangenaam stil in de auto. Op dat moment is alleen de elektromotor geactiveerd. De V6 benzine krachtbron zal pas geactiveerd worden wanneer er harder wordt gereden, circa vanaf 25km/h. In het begin is het ontzettend wennen in deze hybride, elke keer bij het wegrijden bij een stoplicht krijg je het gevoel of de motor afslaat door het ontbreken van enig geluid.

Tijdens het opdraaien van de invoegstrook doemt er een Porsche Boxster naast uw testrijder op. Door mij mij achter hem te laten invoegen maakte hij een inschattingsfout die ik ook had kunnen maken. Door het gaspedaal tot een nagenoeg horizontaal niveau te trappen krijg je een kado dat je eigenlijk niet verwacht had te krijgen. Wat een kracht wat een power en vooral: wat een acceleratie. De Porsche is inmiddels een stipje in de achteruitkijkspiegel.

Alleen de V6 levert in eerste instantie 296pk, wat in combinatie met de elektromotor wordt uitgebreid tot maximaal 340pk. Dit maakt een acceleratie mogelijk van 0-100 km/h in 5,9 seconden. Dit zijn dus duidelijk waardes voor een sportwagen. Tijdens een constante (legale) snelheid op de snelweg valt wederom de benzinemotor uit, en wordt de kracht alleen uit de elektromotor gehaald. Het is overigens leuk en tegelijkertijd frappant te zien hoe weinig kracht een auto nodig heeft om op een constante snelheid te blijven rijden. Wanneer de grote stad doorkruist moet worden valt wederom het gebruik van de elektromotor op. Het, stil staan – stukje rijden - stil staan, vergt geen brandstof en dat is een mooi gegeven. De activiteiten van de elektro- en benzinemotor, en tevens het brandstof verbruik (in tabelvorm) kan uitgelezen worden op het scherm in de middenconsole. Het E-CVT (Electonically-controlled Continously Variable Transmission) brengt het motorvermogen over de weg. Omdat conventionele versnellingen in deze transmissie ontbreken, kan de GS450h volledig traploos accelereren (en vertragen). Het rijden wordt daardoor daadwerkelijk aangenaam. Het is overigens een raar gegeven, want wanneer het gaspedaal wordt gevloerd gaat de benzinemotor op volle toeren draaien en blijft deze dat ook, dit om het koppel zo hoog mogelijk te houden.

We kennen Lexus vooral om het sublieme comfort. Maar dat betekent niet dat de modellen van Lexus geen sportieve aspiraties hebben. De gewichtsverdeling van 50:50 geeft al aan dat Lexus sportiviteit hoog in het vaandel had staan. Bovendien worden de schokdempers automatisch aangepast aan de omstandigheden om zo het overhellen in de bochten tot een minimum te beperken. De elektrische stuurbekrachtiging zorgt voor lichte besturing bij lage snelheden en een directe besturing op snelheid.

Lexus geeft een verbruik van 8,8 liter brandstof voor 100 kilometer op, wat neerkomt op 1:11,4. In het begin van de test heeft uw testrijder met een neutrale rijstijl een gemiddeld verbruik van 9,3 liter op de 100 kilometer gescoord. Dit komt zeer dicht in de buurt van de door Lexus opgegeven fabrieksopgave. Later tijdens de testrit kwam het verbruik op 11,7 liter op de 100 kilometer, wat mede komt door de pittige rijstijl die toen werd aangehouden.

340 pk
368 Nm
250 km/h
5,9 s
onb (8.8) l/100km
186 g/km
F
22%
€ 58.520
€ 84.100
€ 1.542 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Jaguar XF 2.7D Premium Luxury

  • Honda Legend 3.5 V6

  • Mercedes-Benz CLS 280 Prestige Plus

  • Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde

  • Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive

  • BMW 5 Serie 525i High Executive

  • Cadillac CTS 3.6 V6 Sport Luxury

  • Audi A6 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • Lancia Thesis 3.2 V6 24v Emblema

  • Peugeot 607 2.7-24v V6 HDiF Executive

  • 2014 - Lexus GS 300h Luxury Line

  • 2012 - Lexus GS 450h F Sport Line

  • 2010 - Lexus GS 450h Executive