BMW 5 Serie Touring 530i High Executive

- 12 januari 2006

Het interieur

Wat gelijk opvalt als je de deur opent: de brede stoelen, die op bijna elk denkbare manier verstelbaar zijn. Het zijn Comfortzetels, die voor bijna €3.500 in de optielijst staan. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Het zitvlak is uitschuifbaar, in de hoofdsteun zit een soort verstelbare beugel, die je naar de vorm van je hoofd kunt vormen en zo zijn er nog meer verstelmogelijkheden. Uiteraard zijn de stoelen voorzien van stoelverwarming – met drie standen – en bij de High Executive uitvoering is ook stoelventilatie inbegrepen.

De 5 Serie treft vaak het verwijt dat het interieur zo kil en afstandelijk is. Mijns inziens hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Wanneer je de juiste combinatie van kleuren en stoffen kiest, zoals in deze auto met beige lederen bekleding en donkerbruine glanzende ‘edelhouten’ interieurlijsten. Het zeer eenvoudige iDrive systeem zorgt ervoor dat er slechts een klein aantal knopjes op het dashboard is geplaatst, zoals de volumeregelaar van het audio-systeem en de bediening van de airco. Met display bovenaan het midden van het dashboard is groot genoeg en goed afleesbaar vanaf de bestuurdersstoel.

Veel eenvoudiger dan dit instrumentarium kan het niet. Ontzettend goed afleesbaar en totaal geen franjes. Helaas ontbreken olie- en koelvloeistofmetertjes, dus naar de temperatuur van de motor zul je moeten gissen. Grappig: wanneer je de cruise control inschakelt, zoeft er een klein ‘indicatortje’ langs de snelheidsmeter tot de snelheid waarop je de cruise control hebt afgesteld. Bij uitschakelen zoeft dat dingetje weer naar beneden. Veel leuker dan een paar digitale streepjes of een gekleurd pijltje.

De 5 Serie Touring is een praktische en veelzijdige auto. Je kunt er sportief – tot op zekere hoogte – mee rijden, je kunt er net zo goed rustig mee naar je werk rijden of ermee op vakantie naar Oostenrijk gaan. De stoelen zijn heerlijk, de bagageruimte is aardig en het comfort is heel behoorlijk. Vooral op lange reizen zullen de Comfortstoelen hun dienst bewijzen.

De Touring is – vanwege de schuine achterruit – niet echt een pakhuis. Als de achterbank niet plat ligt, dan is het ruimteverschil met de sedan minimaal. Het verschil is echter: bij de sedan kan de bank níet plat en bij de Touring wél. Zo kan de Touring maximaal 1.650 liter verstouwen, niet slecht. Toch legt de 5 Serie het hiermee flink af tegen zijn directe opponent, de E-klasse Combi, die er dankzij maximaal 1.950 liter met de klasse-overwinning vandoorgaat.

258 pk
300 Nm
250 km/h
6,9 s
onb (9.5) l/100km
230 g/km
G
22%
€ 51.950
€ 90.000
€ 1.650 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Volvo V70 T6 AWD Summum

  • 2017 - BMW 5 Serie Touring 520d Luxury Line

  • 2017 - BMW 5 Serie 530i xDrive High Executive

  • 2013 - BMW 5 Serie Sedan 518d Business

  • 2012 - BMW M5

  • 2010 - BMW 5 Serie Touring 520d High Executive

  • 2010 - BMW 5 Serie 523iA High Executive

  • 2010 - BMW 5 Serie 530d High Executive

  • 2008 - BMW M5 Touring

  • 2007 - BMW 5 Serie 525i High Executive