Volvo S80 2.5T Summum

Michel van Breugel - 14 november 2006

Intro

Met de nieuwe S80 wordt de oude, toch wat oubollig aandoende, S80 definitief in de geschiedenisboeken weggestopt. De nieuwe S80, die vanaf begin september 2006 in de showroom staat, mag een aanwinst voor het Nederlandse wegennet genoemd worden. Strakke lijnen zijn typerend voor het design van de Volvo-modellen die deze eeuw zijn geïntroduceerd. De S80 zou je kunnen zien als de grote broer van de in 2004 gepresenteerde S40 waar in zowel het interieur als in het exterieur veel lijnen overeen komen.

Met de nieuwe S80 probeert Volvo hoge ogen te gooien in het fel bevochten premiumsegment. De Duitsers voeren dit segment aan met de BMW 5-serie, Audi A6 en de Mercedes E-klasse. Ook de Franse Peugeot 607, Citroën C6 en bijvoorbeeld het Japanse Lexus met de GS-serie pikken een graantje mee in dit segment. De S80 wordt geleverd met drie benzinemotoren (2.5T, 3.2 zescilinder, 4.4 V8) en twee dieselkrachtbronnen (2.4D en D5). Kan Volvo goed alternatief bieden voor de auto’s van de, voornamelijk Duitse, concurrentie?

200 pk
300 Nm
230 km/h
8,0 s
onb (10.5) l/100km
244 g/km
G
22%
€ 44.000
€ 60.595
€ 1.111 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Audi A6 2.4 MT Proline

  • Cadillac CTS 3.2 Elegance

  • Peugeot 607 2.7-24v V6 HDiF Executive

  • Lancia Thesis 3.2 V6 24v Emblema

  • Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive

  • Mercedes-Benz E-Klasse E200 NGT Classic

  • Hyundai Grandeur 3.3i V6 StyleVersion

  • 2012 - Volvo S80 D5 Geartronic Summum

  • 2010 - Volvo S80 1.6D DRIVe Momentum