Volkswagen CrossGolf 1.4-16V TSI

Dennis van 't Kruis - 2 mei 2007

Het interieur

Het interieur ziet er goed uit, voelt kwalitatief hoogstaand aan en heeft de juiste kleuren, maar het is niet flitsend. Daarbij komt dat je eigenlijk in je keuze voor de interieurkleuren wordt beperkt als je eenmaal de lakkleur hebt gekozen. Niet omdat Volkswagen je die keuze niet geeft, maar omdat bij deze auto alles op elkaar is afgestemd. Bij de donkere kleuren staat de lichte (stoffen) bekleding van de testauto niet. Je komt dan al gauw uit het antraciet leder, waarvoor een meerprijs van € 1.800, - mag betaald worden.

De stoelen zijn dezelfde als degene die in andere Volkswagen te vinden zijn en het is dan ook onnodig om te zeggen dat ze goed zitten en ruim voldoende steun bieden. Als je voor het eerst in de auto bent gestapt, dan ben je wel even bezig voordat je de ideale zitpositie hebt gevonden. Het dashboard is, op enkele accentdelen na, identiek aan dat van de normale Golf Plus. Volkswagen rijders die nog nooit eerder in deze auto hebben gezeten, zullen het direct als VW herkennen, ook als alle logo’s worden afgeplakt. Door de lichte kleuren op de stoelen en de lichtblauwe accenten heeft het interieur een lichte uitstraling. 's Nachts wordt deze dit overgenomen door het blauwe schijnsel van het instrumentarium. Tegelijk is er een licht rode gloed aanwezig van de verschillende bedieningsknoppen. En om je niet te laten vergeten, dat je in deze bijzondere uitvoering zit, heeft het Duitse merk het ‘Cross’ logo op de knop van de versnellingspook geplakt. Dit onderdeel is overigens iets te rond vormgegeven, waardoor het niet echt lekker in de hand ligt. De beenruimte op de achterbank is variabel. Het meubilair is namelijk in de lengterichting verschuifbaar om de te voldoen aan de ruimte vraag. De kofferruimte is net zo flexibel met een inhoud tussen de 395 en 1450 liter. In de normale opstelling oogt deze bagageruimte erg ondiep, vanwege het feit dat er een dubbele bodem aanwezig is. Door deze omhoog te zetten, ontstaat er een diepere laadvloer en kunnen er een iets hogere lading mee. Tegen de voorstoelen zijn klaptafeltjes gemonteerd, zodat de kinderen een plekje hebben om hun Nintendo neer te leggen.

De bediening van het RNS 300 navigatiesysteem is redelijk instinctief. Zodra je het systeem een beetje hebt leren kennen, kun je het bijna blind bedienen. Een van de functies die gewenning vraagt, is de volumeknop. Want die regelt het volume voor de radio en voor de navigatiestem. Echter om de stem sterker te laten klinken, moet je wachten tot deze ook daadwerkelijk te horen is, anders zal alleen de radio luider klinken.

140 pk
220 Nm
202 km/h
9,3 s
onb (7.2) l/100km
172 g/km
G
22%
€ 29.600
€ 35.967
€ 659 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Mercedes-Benz B-Klasse B 180 BlueEFFICIENCY

  • Dodge Caliber 2.0 CRD SXT

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline