Mercedes-Benz R-Klasse R280 CDI

- 24 juni 2007

De nieuwe reisstijl

De gereden R-Klasse is voorzien van de opvallend stille 280 CDI motor. Het getal 280 zegt overigens niks over de inhoud van het blok, want dit is hetzelfde 3-liter blok dat ook in de 320 CDI gelepeld is, al levert dat blok dan maximaal 34 pk meer vermogen. De 190 pk sleuren het ruim 2 ton wegende gevaarte in net iets minder dan 10 seconden naar de 100 km/u. En daarmee kan je met de R280 CDI meer dan prima meekomen in het dagelijkse verkeer, terwijl deze zelfontbrander de traagste verkrijgbare R-Klasse is. De motor is gekoppeld aan de 7G-TRONIC automatische versnellingsbak. Doordat er maar liefst zeven gangen beschikbaar zijn, zijn de overgangen tussen de versnellingen nauwelijks merkbaar. Soms kun je nog beter op de toerenteller zien of er opgeschakeld wordt, dan dat je het zelf voelt. Aan het stuur zit de Amerikaans geïnspireerde hendel waarmee de automaat in de D, N, R of P-stand gezet kan worden. Wie denkt dat het daarmee een inspiratieloze automaat is, heeft het mis. Met de C/S knop op de middenconsole kan tussen twee beduidend verschillende instellingen van de automaat gekozen worden. Met de C-stand schakelt de automaat snel op, om zodoende het comfort hoog te houden. Zo zal de motor bij gelijkblijvende – niet al te hoge - snelheid altijd rond de 1400 toeren per minuut maken. Met de S-stand wordt de automaat beduidend sportiever en schakelt pas hoogtoerig op, om het maximale vermogen zo optimaal mogelijk te gebruiken. In beide standen werkt de kickdown-functie op het gaspedaal gewoon. Wanneer je het gaspedaal zo diep als mogelijk wegdrukt, voel je hem door een soort extra weerstand gaan. Op dat moment schakelt de automaat even terug om vervolgens maximaal te versnellen. Voor de doe-het-zelver zitten er achterop het stuur ook nog knopjes waarmee de automaat handmatig op- of teruggeschakeld kan worden. De vertragingen hierbij zijn te verwaarlozen, waar het bij veel flipperauto’s juist het grote zorgenkindje is.

Ook het onderstel kan naar wens van de inzittenden worden afgesteld. Ook hier komen de termen comfort en sport weer terug, al is hier ook nog de gulden middenweg mogelijk. Waar een Benz standaard al erg comfortabel is afgesteld, is een term sport natuurlijk hier ook maar relatief. Het geheel wordt iets stugger, maar stug is het zeker niet, persoonlijk zou ik de vering dan nog steeds als comfortabel omschrijven. Aan de andere kant is de comfortabele afstelling eigenlijk veel te veel van het goede. De auto begint dan bij slechter wegdek zelfs zompig en deinerig aan te voelen. Het is overduidelijk dat Mercedes van de R-Klasse een comfortabele reiswagen heeft willen maken. Naast dat dat uit de slogan ‘De nieuwe reisstijl’ al blijkt, is de rijervaring daarmee ook geheel in overeenstemming. Even afgezien van de tekortkomingen op het gebied van ruimte ontbreekt het zowel de bestuurder als de passagiers vrijwel aan niets, maar ook het rijgedrag is dus van dien aard dat het je niet kan afhouden van de gesprekken of werkzaamheden die je tijdens de reis wilt doen.

Het sturen met de R gaat soepel, maar zeker wel nauwkeurig. Natuurlijk is deze kolos geen bochtenridder, maar dat pretendeert hij ook niet te zijn. Toch kan hij prima mee in het stadsverkeer en ook in een druk stadscentrum is hij prima tussen alle drukte door te manoeuvreren. Omdat het zicht met de auto vol passagiers wel wat moeilijk kan zijn, zijn parkeersensoren op de auto aanwezig en voor het gemak zitten ze dan ook maar direct voorop. De R-klasses van deze generatie zijn standaard voorzien van 4-MATIC. Het vierwielaandrijvingssysteem van Mercedes-Benz. Het is natuurlijk altijd wat veiliger, maar keerzijde ervan is natuurlijk een hoger verbruik en dito aanschafprijs. Eigenlijk zou je het bij het gebruik zoals je dat bij deze auto mag verwachten dus helemaal niet persé nodig hebben, vandaar dat bij de update gelijk ook de mogelijkheid meegenomen wordt om hem met enkel achterwielaandrijving te kopen.

Tot slot nog even de cruisecontrol. Altijd prettig voor de lange afstanden en hendel achter het stuur werkt prettig als je even licht wil versnellen of vertragen, maar ook grotere sprongen in snelheid zijn makkelijk te realiseren. Het is zo zelfs mogelijk om zeer grote afstanden af te leggen zonder je voet op het gaspedaal te houden, aangezien je de snelheid ook eenvoudig in kleinere of grotere stappen met de hendel kunt regelen. Het verbruik wordt daarnaast ook nog eens zeer gunstig beïnvloed doordat het systeem natuurlijk veel optimaler de brandstoftoevoer kan regelen dan de bestuurder zelf. Wat wel minder is aan dit systeem, is dat er een geheugenfunctie aanwezig is. Daar lijkt niks vervelends aan, behalve als je aan het eind van de ring waar je 50 mag de cruisecontrol eraf haalt, om hem even later op de snelweg weer in te schakelen. Je schrikt je het apezuur als de auto ineens danig vertraagd. De geheugenstand onthoud namelijk doodleuk de eerder ingestelde 50 km/u. Het duurt wel een flinke tel voordat hij begint te vertragen, dus wanneer je eenmaal gewend bent aan het systeem, kan je de snelheid weer tijdig instellen, maar voor de onwetende kan dit toch vervelende situaties opleveren.

190 pk
440 Nm
210 km/h
9,9 s
10,4 (9.3) l/100km
238 g/km
G
22%
€ 62.950
€ 86.425
€ 1.584 / maand
€ 329 - € 376 / kwartaal