Audi S5 4.2 FSI quattro Pro Line

- 1 augustus 2007

Bewust onderstuur

Bij de tweede oefening moeten we de auto bewust in een onderstuurde situatie brengen, door met hoge snelheid een bocht in te rijden en daarna plotseling het gaspedaal los te laten en vervolgens stevig te remmen. Het was hierbij de kunst om snel de auto weer neutraal te krijgen door middel van een rustige stuurcorrectie. Eerst bent je geneigd al voor de bocht gas terug te nemen, omdat je instinct vertelt dat je niet in een slip moet raken, terwijl dat nu juist wel de bedoeling is. Na een paar keer kun je echter de snelheid behoorlijk opvoeren en het onderstuur opvangen door bij te sturen.

Wat bij deze oefening vooral naar voren komt is dat de S5 vrij makkelijk in een onderstuurde situatie te krijgen is. Dit is een bewuste keuze van de ingenieurs geweest, omdat onderstuur nu eenmaal makkelijker te corrigeren is dan overstuur. Mede door het ESP-systeem en de vierwielaandrijving is de auto eenvoudig neutraal te krijgen. Rustig in de richting van de bocht sturen en hij trekt zonder drama weer recht. Als het in zo’n extreme situatie als op het circuit al eenvoudig is, dan laat het zich raden dat een lichte vorm van onderstuur helemaal simpel te corrigeren is. Prettig om te weten.

Het is de bedoeling om zo hard mogelijk de bocht in de rijden, dus dat betekent volgas vertrekken om zo met ongeveer 100km/h de bocht te bereiken. Opmerkelijk genoeg lijkt het helemaal niet zo snel te gaan, terwijl de auto toch in zo’n 5 seconden die 100km/h bereikt, een tijd waarmee de auto zich kan meten met een Porsche 911. Hij geeft geen krimp tijdens dat sprintje. Ook bij hogere snelheden lijkt het veel minder snel te gaan wat de snelheidsmeter aangeeft, dat is een van de voordelen – of nadelen, als je van snelheidsbeleving houdt – van een stille motor en een behoorlijk comfortabel onderstel.

354 pk
440 Nm
250 km/h
5,1 s
onb (12.4) l/100km
298 g/km
G
22%
€ 53.665
€ 80.700
€ 1.480 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Porsche Cayman 2.7

  • BMW 3 Serie Coupé 325i High Executive

  • BMW Z4 M Coupé

  • Infiniti G37S Coupé

  • Nissan 370Z

  • Nissan 350Z

  • Lotus Evora 2+0

  • 2018 - Audi S5 3.0 TFSI quattro Pro Line S

  • 2017 - Audi A5 2.0 TFSI quattro Pro Line S

  • 2012 - Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line

  • 2010 - Audi RS 5 Coupé 4.2 FSI quattro

  • 2010 - Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI Pro Line

  • 2007 - Audi A5 3.0 TDI quattro Pro Line