Audi S5 4.2 FSI quattro Pro Line

- 1 augustus 2007

Geslaagde GT

Na een enerverend dagje op het circuit kunnen we vaststellen dat de Audi S5 als sportwagen enigszins teleurstelt. Wanneer je met deze auto op de grens rijdt, dan merk je dat hij niet heel strak op de weg ligt, dat zijn karakter meer veilig dan sportief is en dat hij bovendien vooral bij hard aanremmen nogal zwaarlijvig aanvoelt. Verder had hij een tikkeltje directer mogen sturen en had er wat meer weerstand in het koppelingspedaal gemogen. Maar deze auto is ook niet bedoeld als hardcore sportwagen, dus het is niet eerlijk om hem als zodanig te beoordelen.

Als sportieve coupé is het een prettige wagen. Hij combineert de prestaties van een sportwagen met het comfort van een reiswagen en die combinatie zal velen aanspreken. Het is vooral de motor die de auto zo’n fijn karakter geeft; qua soepelheid, stilte en kracht kunnen weinig motoren aan deze tippen. Het is niet de zuinigste krachtbron, maar dat moet je dan maar voor lief nemen. De ruimte op de achterbank is – zoals je bij een coupé verwacht – niet overweldigend, maar er past wel een hoop bagage in de kofferbak. Heb je kleine (of geen) kinderen, dan kun je dus prima met deze auto op vakantie.

Audi heeft de prijs vastgesteld op 76 mille. Daarmee kost hij nog geen duizend euro meer dan de ‘oude’ S4 en bovendien is hij een kwart ton goedkoper dan de nieuwe M3 Coupé. Het lijkt misschien wat vreemd om naar de M3 te kijken, maar dat is de enige auto die min of meer als concurrent kan worden beschouwd, al moet gezegd worden dat de M3 wel een stuk sportiever rijdt en vooral op hogere snelheden vlotter optrekt. Over een tijdje zal er een RS5 komen, die de M3 wat meer weerstand kan bieden. Al met al is de S5 een fijne auto. Je moet echter wel weten wat je kunt verwachten. Als sportwagen valt hij ietwat tegen, maar als gran turismo is hij met vlag en wimpel geslaagd.


Fotografie: Martijn Koevoets en Louis Blom

  • Snel onder alle omstandigheden
  • Erg soepele motor
  • Fraai design
  • Onderstel niet erg sportief
  • Besturing tikkeltje indirect
  • Lichte bekleding is nogal besmettelijk
354 pk
440 Nm
250 km/h
5,1 s
onb (12.4) l/100km
298 g/km
G
22%
€ 53.665
€ 80.700
€ 1.480 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Porsche Cayman 2.7

  • BMW 3 Serie Coupé 325i High Executive

  • BMW Z4 M Coupé

  • Infiniti G37S Coupé

  • Nissan 370Z

  • Nissan 350Z

  • Lotus Evora 2+0

  • 2018 - Audi S5 3.0 TFSI quattro Pro Line S

  • 2017 - Audi A5 2.0 TFSI quattro Pro Line S

  • 2012 - Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line

  • 2010 - Audi RS 5 Coupé 4.2 FSI quattro

  • 2010 - Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI Pro Line

  • 2007 - Audi A5 3.0 TDI quattro Pro Line