BMW X5 3.0d High Executive

Michel van Breugel - 16 augustus 2007

Nieuw, maar niet vernieuwend

Dat de X5 geheel is vernieuwd zal niet iedereen hebben opgemerkt. Zo opmerkelijk zijn de veranderingen immers niet. De nieuwe X5 krijgt van BMW een aangescherpt uiterlijk dat in elk opzicht een evolutie is van het originele design zoals de eerste X5 in 1999 van de band af rolde. BMW heeft de X5 vooral iets groter gemaakt, het belangrijkste in de lengte met bijna 19 centimeter, om een derde zitrij te creëren waarbij de concurrentie weer kan worden ingelopen. De X5 ziet er ook duidelijk groter uit dan zijn voorganger, maar BMW heeft geprobeerd de X5 een krachtigere verschijnen te laten zijn waardoor deze extra centimeters minder opvallen en het geen pompeuze auto wordt, wat bij de Audi Q7 wel het geval is.

De robuuste neus die de nieuwe X5 siert heeft een veel krachtigere uitstraling dan die van de vorige X5. Het zal niet iedereen aanspreken, want de auto heeft een meer uitgesproken verschijning gekregen door deze ingreep. Ook de grille is vergroot waarbij onder de grille een fraai gelijnde luchtinlaat is geplaatst. Daarbij lijkt het of BMW op het laatste moment nog een plekje voor de nummerplaat heeft moeten zoeken. Ook in het zijaanzicht heeft de X5 een nieuw lijnenspel gekregen die in de verte wel iets weg heeft van de Z4, ook al mist hij natuurlijk de kenmerkende “Z” in de carrosserie. De achterzijde is nog het minst aangepast voor het nieuwe model, wat toch weer een vertrouwd gevoel geeft. De achterlichtunits zijn aangepakt en hebben een andere indeling gekregen. Ook in de achterklep hebben de ontwerpers diverse nadrukkelijke vouwen in de carrosserie getekend wat een iets meer chaotische blik geeft dan het vorige model. Bij deze dieseluitvoering is het opmerkelijk dat BMW, zoals deze dit wel bij het vorige model deed, de uitlaatpijpen niet meer naar beneden laat richten, maar “gewoon” horizontaal naar buiten laat komen.

Ten slotte maken de optionele 20-inch lichtmetalen velgen het plaatje helemaal af. Ze zijn overigens behoorlijk kostbaar, met een meerprijs van €1.698, waarbij er vooral niet vanuit moet worden gegaan dat men een achterbandje moet wisselen welke een maat kent van 315/35R20. Het kan gezegd worden dat dit een kostbaar stukje rubber is in deze maatvoering. Vóór hebben de banden van de X5 overigens een andere maat, te weten 275/35R20.

235 pk
520 Nm
216 km/h
8,3 s
10,7 (8.7) l/100km
214 g/km
G
22%
€ 69.500
€ 109.388
€ 2.005 / maand
€ 562 - € 606 / kwartaal
  • Infiniti FX50 S 5.0 V8 VVEL

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • Audi Q7 3.0 TDI quattro

  • Cadillac SRX 4.6 V8 Sport Luxury

  • Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE

  • 2014 - BMW X5 xDrive30d High Executive