Volkswagen Touareg 4.2 V8

- 16 september 2007

Nosejob

De Touareg die in deze test figureert is de gefacelifte versie. Dat wil zeggen dat er zowel onderhuids als zichtbaar nogal wat veranderd is. Volkswagen spreekt zelf van 2300 wijzigingen, alleen krijg ik daarbij altijd een beetje een naar gevoel. Hebben alle kopers van de vorige Touareg dan een miskoop gedaan? Laten we het er maar op houden dat het vooral heel veel hele kleine dingetjes zijn. Aan de buitenkant is het meest in het oog springende verschil met de vorige versie toch wel het andere front. De koplampen zijn net wat frivoler gelijnd dan de rechte koplampen van hiervoor en daarnaast is de ‘chromen grille’ natuurlijk ook zeer gezichtsbepalend. Toch moet hier wel even gezegd worden dat uiteindelijk alleen de boven- en ondergrille zelf verchroomd zijn, alle materiaal daartussen en –omheen heeft een net iets andere tint dan het chroom en is dus ook geen chroom.

Voor de rest is het echt speuren naar verschillen. Of het moet zijn dat je doorhebt dat de achterlichten wat donkerder zijn getint. Verder zijn er vooral veel overeenkomsten. Het koetswerk heeft nog steeds dezelfde robuuste uitstraling. Door de verstelbare hoogte kan de auto van buiten nogal verschillend overkomen. In zijn laagste stand zou je maarzo het gevoel kunnen krijgen met een hele dikke station te maken te hebben, maar wanneer de koets maar liefst 14 cm hoger staat is het onmiskenbaar een terreinwagen door de grote bodemvrijheid. Waar geen misverstand over zal bestaan is het kunnen van deze auto. Met zijn maar liefst twintig inch dikke wielen en twee grote ovale uitlaten.

Waar dit soort auto’s natuurlijk veel gebruikt worden om allerlei aanhangers te trekken, zit je altijd met zo’n lelijke trekhaak aan de achterkant. Toch is dat bij deze Touareg niet het geval. Je ziet zelfs geen mechanisme waar een afneembare trekhaak op te plaatsen is. Toch is de auto wel in staat aanhangers te trekken. Achter de bumper bevindt zich namelijk de trekhaak die door middel van een elektrisch systeem is weg en weer terug te klappen. Een mooie, nog niet veel geziene uitvinding om het nuttige met het aangename te verenigen.

350 pk
440 Nm
234 km/h
7,5 s
13,6 (13.8) l/100km
329 g/km
G
22%
€ 59.990
€ 115.390
€ 2.115 / maand
€ 372 - € 426 / kwartaal
  • Audi Q7 3.0 TDI Clean Diesel Pro Line +

  • BMW X6 xDrive35d High Executive

  • BMW X5 3.0d High Executive

  • Infiniti FX50 S 5.0 V8 VVEL

  • Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE

  • Cadillac SRX 4.6 V8 Sport Luxury

  • BMW ActiveHybrid X6

  • Infiniti FX 30d S Premium

  • 2019 - Volkswagen Touareg 3.0 TDI Atmosphere

  • 2013 - Volkswagen Touareg 3.0 TDI R-Line Edition