BMW Z4 M Coupé

Michel van Breugel - 26 september 2007

De M van breed, dik en laag

Tijdens het rijden bleek andermaal dat de Z4 Coupé, veelal positief, de aandacht trok. Niet iedereen vond hem mooi, maar minder positieve woorden zijn er niet gevallen. De dichte versie van de Roadster heeft minder het imago van dameskapperswagen en trekt meer richting de macho man. De ontwerpers hebben zich bij de Z4 Coupé compleet kunnen uitleven, wat zich vertaalt in een apart, maar ijzersterk ontwerp. Gegarandeerd een toekomstige klassieker. De voorloper van deze auto, de Z3 Coupé, had een lang doorlopende daklijn waardoor de verhouding zoek was. Bij de Z4 Coupé is dat andere koek, deze heeft werkelijk een schitterende daklijn met zijn hollingen en bollingen op het dak in de vorm van twee “hoods”.

Elke keer als je om de Z4 M Coupé loopt verbaast het model. Zeker in deze carbonzwarte kleur is het een zeer fraaie verschijning. De M is dikker, breder en lager uitgevoerd dan de normale Z4 Coupé. De voorzijde van de M Coupé is iets anders vormgegeven dan die van de minder gemotoriseerde type’s, deze heeft geen mistlichten waardoor deze plaats is gebruik om extra luchtkoeling de motorruimte in te laten komen. Ook de voorspoiler is prominenter aanwezig. De enorme heupen die de ontwerpers de auto hebben meegegeven maken er een brute verschijning van. De “Z” die in de Z4 aan de voorzijde van de deuren is verwerkt komt ook in de M terug.

Vanaf de zijkant gezien is de motorkap gigantisch en lijkt de driekwart van de Z4 te beslaan en lijkt het bovendien of je als bestuurder op de achteras plaatsneemt. De achterzijde is fantastisch gestileerd, wat vooral te danken is aan de breedte van de wielkasten die de 18-inch M-design velgen moeten overkappen. De achterruit ligt extreem schuin en gaat over in een “opgelegde” kofferklep die we, in een extremere styling, kennen van de 7 Serie en de 6 Serie. De klep heeft aan het uiteinde een subtiele verhoging. De mooi verlichte achterlichtunits, de diffusor en de vier uitlaatpijpen maken de Coupé aan de achterzijde helemaal af en laten er voor achterliggers geen twijfel meer aan bestaan dat het hier om een sportieve auto gaat.

343 pk
365 Nm
250 km/h
5,0 s
16,7 (12.1) l/100km
292 g/km
G
22%
€ 56.000
€ 90.745
€ 1.664 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI quattro

  • Porsche Cayman 2.7

  • Lotus Evora 2+0

  • Audi S5 4.2 FSI quattro Pro Line

  • Audi A5 3.0 TDI quattro Pro Line

  • Infiniti G37S Coupé

  • 2019 - BMW Z4 M40i Executive Edition

  • 2009 - BMW Z4 Roadster sDrive35i DCT