BMW Z4 M Coupé

Michel van Breugel - 26 september 2007

Machtig Mooi

In een BMW valt er sowieso nooit te klagen in een interieur gemaakt door deze Duitse fabrikant, welke in deze Z4 Coupé evenmin het geval is. Het ziet er, bij het instappen in deze Coupé, allemaal even degelijk en verzorgd uit. Het is met een lengte van 1.90m opvallend goed vertoeven in de Z4 M Coupé, zowel voor de benen als de hoofdruimte. De stoelen, waar je jezelf letterlijk in laat vallen, zitten voortreffelijk. Ze zijn in vele standen elektrische verstelbaar, zowel de rugleuning, de hoogte, de kanteling en de lengte van het zitvlak. Ook de zijdelingse steun van deze zetels is erg goed. De enige kanttekening is dat de rugleuning voor de wat gezettere Nederlander aan de smalle kant kan zijn. Door de relatief lage zit is het overzicht op het dashboard goed, het zicht naar buiten wat minder. De motorkap lijkt oneindig, door de achteruitkijkspiegel is maar weinig te zien en ook de buitenspiegels onthullen maar weinig van wat er om je heen gaande is.

Je houdt graag je handen aan het stuur in deze Z4 M Coupé, niet alleen omdat dit een veiliger gevoel geeft maar eerder omdat dit hét stuur die je wel in elke auto zou wensen. Het kleine M-stuur ligt ontzettend lekker in de hand door de dikte van en de verdere verdikking ter plaatse van de duimen. Ook de versnellingspook, lekker klein is en dicht bij de bestuurdersstoel, valt als vanzelf om je hand heen welke. Op zoek naar de belangrijkste bedieningsknoppen hoef je niet. Er zijn overigens sowieso niet veel knoppen in de Z4 M Coupé te vinden, maar dat accentueert het sportwagengevoel alleen maar meer. De klokken zitten recht achter het stuur in twee kokers verwerkt en zijn helaas matig af te lezen. Ten eerste door de wat ongemakkelijk schaalverdeling van vooral de snelheidsmeter, ten tweede doordat ze aan de onderzijde wat wegvallen achter het dikke stuurwiel. Alleen het broodnodige is hier overigens aanwezig, de rest is onderverdeel in het navigatiesysteem, overigens niet te vergelijken met het iDrive systeem. Het navigatiesysteem, het radiosysteem met dvd-speler en de boordcomputer worden bediend met de (draai)knoppen op de middenconsole.

Het voelt in de Z4 Coupé allemaal even degelijk aan, en dat is een sterk punt van deze BMW. Het dashboard, de bedieningsknoppen, het leer, alles is even degelijk en voelt degelijk aan. De met leer beklede stoelen zijn in deze uitvoering in het bruin uitgevoerd in combinatie met een zwart dashboard waarin de accenten van de stoelkleur in terugkomt. Enkele subtiele kenmerken verraden de M-status van deze Z4 M Coupé. De Coupé beschikt tevens over een bagageruimte achter de voorstoelen waardoor er in deze tweezitter, de naam verraadt het natuurlijk al, geen plaats meer was voor een achterbank. De grote achterklep geeft toegang tot deze ruimte en met 300 liter is deze nog behoorlijk bruikbaar. Hier zou je best de weekboodschappen in kwijt kunnen, op vakantie gaan met de Z4 Coupé is echter niet aan te raden.

343 pk
365 Nm
250 km/h
5,0 s
16,7 (12.1) l/100km
292 g/km
G
22%
€ 56.000
€ 90.745
€ 1.664 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI quattro

  • Porsche Cayman 2.7

  • Lotus Evora 2+0

  • Audi S5 4.2 FSI quattro Pro Line

  • Audi A5 3.0 TDI quattro Pro Line

  • Infiniti G37S Coupé

  • 2019 - BMW Z4 M40i Executive Edition

  • 2009 - BMW Z4 Roadster sDrive35i DCT