Ford Focus 1.6i-16V Futura

Arno Lommers - 28 januari 2006

Het rijden

Aan zijn honderd pk heeft de 1.149 kg zware Focus genoeg om aanvaardbare prestaties neer te zetten. Schokkend is het allerminst, maar het verlangen naar meer kracht is er in het hedendaagse verkeer geheel niet. Dit komt waarschijnlijk deels door de korte versnellingen. Hierdoor is de motor behoorlijk soepel. 40 km/h in z’n vijf pakt hij probleemloos. Nadeel is het hogere toerental op constante snelheid. Maar het geluidsniveau is zodanig dat ik me hier niet erg aan gestoord heb. Wel waren de banden goed te horen.

Het schakelen gaat heerlijk. De korte pook is probleemloos in alle versnellingen te klikken. De koppeling daarentegen is te gevoelloos, het aangrijppunt is niet duidelijk voelbaar. Comfortabel is de nieuwe Focus zeker, maar zacht wordt hij niet. Sportiviteit is er in het weggedrag echter niet te bespeuren. De besturing is rond de middenstand lekker zwaar, maar bij snelle, korte bochten erg ongevoelig. Dit euvel steekt bij het remmen ook de kop op. Onder normale omstandigheden zijn de schijven voor en de trommels achter (vier schijven zijn alleen standaard op de Wagon en de 2.0-motoren) prima doseerbaar, maar in kritieke situaties lijkt het net alsof de auto zich in zijn schulp trekt. Bij snel genomen verkeersdrempels wordt de achterkant zelfs een beetje zweverig. Wellicht was de bandenspanning te laag. ESP is een aanrader, maar kost € 800. Gewoon mee rijden met het overige verkeer vergaat de Focus uitstekend, dan staat hij zijn mannetje en is hij in zijn element.

100 pk
150 Nm
180 km/h
11,9 s
onb (6.7) l/100km
159 g/km
E
22%
€ 18.700
€ 22.200
€ 407 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Mazda 3 1.6 S-VT Executive

  • Kia cee'd 1.4 CVVT X-ecutive

  • Opel Astra 1.4 Edition

  • Citroën C4 Berline 1.6 16v Ligne Prestige

  • Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima

  • Seat Leon 2.0 FSi Sport-Up

  • Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna Business

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost