Lexus RX 400h Executive

Darrow Parinussa - 5 november 2007

Twee vliegen in één klap

In zijn huidige gedaante is de Lexus RX al bijna vijf jaar op de markt, als je het model van voor de facelift meerekent, zelfs negen jaar. Een hele prestatie voor een model dat zich in de hoogste regionen van de SUV-klasse bevindt, een klasse die voornamelijk gedomineerd wordt door Duitse premiummerken. Om de concurrentie een stap voor te zijn biedt Lexus sinds een kleine twee jaar de RX aan als hybride uitvoering. En is hiermee vooralsnog het enige merk met een hybride SUV voor het Europese continent.

Een slimme set van Lexus, omdat zij hiermee twee vliegen in één klap slaat. Ten eerste is dit een goed alternatief voor kilometervreters. Lexus biedt namelijk, met uitzondering van de IS, geen dieselmotoren aan in haar modellen. Iets wat eigenlijk onontbeerlijk is als je de zakelijke markt wilt bedienen. Ten tweede is er het groene aspect: SUV’s staan de laatste tijd behoorlijk onder vuur vanwege hun milieuonvriendelijk karakter. De RX400h wordt weliswaar aangedreven door een dikke drieliter zescilinder maar wordt bijgestaan door elektromotoren op de voor- en achteras, hierdoor is de meer dan twee ton wegende RX volgens de fabrieksopgave in staat om een gecombineerd verbruik te halen van 1 op 12,3. De technologie hier achter is Toyota's Hybrid Synergy Drive Technology. Hierover straks meer.

211 pk
288 Nm
200 km/h
7,6 s
14,0 (12.3) l/100km
192 g/km
F
22%
€ 59.100
€ 81.277
€ 1.490 / maand
€ 308 - € 352 / kwartaal
  • Volvo XC90 2.5T Summum

  • Porsche Cayenne 3.2 V6

  • Subaru Tribeca 3.6 H6 AWD Executive

  • Infiniti FX 35

  • Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD S-Limited

  • Nissan Murano 3.5 V6

  • Saab 9-7X 5.3 V8

  • Cadillac SRX 4.6 V8 Sport Luxury

  • Subaru B9 Tribeca 3.0R Luxury

  • 2018 - Lexus RX L 450h 4WD President Line

  • 2016 - Lexus RX 450h F-Sport

  • 2012 - Lexus RX 450h Hybrid AWD President Line

  • 2009 - Lexus RX 450h Luxury