Kia Picanto 1.1 X-clusive

Jan Westerhof - 7 december 2007

Viercilinder

Zoals vroeger rijdt een kleine auto reeds lang niet meer. Zeker de Picanto voelt strak en op de Duitse AutoBahnen rondom Frankfurt was de auto ook bij snelheden van 140 á 150 stabiel te noemen. Bij die snelheid zit de auto echter wel aan het einde van zijn Latijn, wat je ook waarneemt. Rijd je echter 110 á 130 zoals op de Nederlandse snelwegen gangbaar is, dan is het geluidsniveau prima. De motor is weliswaar bij 150 op de toppen van zijn kunnen aan het acteren, maar dat wil niet zeggen dat de motor niet vlot is. De standaard viercilinder - en dat is in deze klasse bijzonder – accelereert vlot en voelt gewoon pittig aan. Daarnaast zorgt de extra cilinder voor een behoorlijke geluidsreducering. Daaraan gekoppeld zit een prima versnellingsbak en de aandrijflijn is gewoon als goed te klasseren.

Op het weggedrag van de Kia valt aldus niet veel af te dingen. Hij rijdt voldoende comfortabel en een lange snelwegrit is met de Picanto ook heel goed af te leggen. De Picanto stuurt niet bijzonder inspirerend, zelfs wat aan de lichte en gevoelloze kant. Ook het onderstel biedt niet veel communicatie. Dat is niet een groot issue, want als hij gewoon goed rijdt, is het prima. In deze klasse zijn er ook auto’s die maar net door de beugel kunnen op dit gebied.

65 pk
97 Nm
154 km/h
15,1 s
onb (5.2) l/100km
122 g/km
E
22%
€ 7.795
€ 13.195
€ 242 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Citroën C1 1.0 Sensodrive Ambiance

  • Peugeot 107 1.0 XS

  • Daihatsu Cuore 1.0 Premium

  • Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport

  • Daihatsu Trevis 1.0

  • Suzuki Alto 1.0 Exclusive

  • Chevrolet Spark 1.0 LS

  • 2017 - Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line

  • 2015 - Kia Picanto 1.0 CVVT First Edition

  • 2011 - Kia Picanto 1.2 CVVT 3 deurs

  • 2011 - Kia Picanto 1.2 CVVT EcoDynamics