Mercedes-Benz S-Klasse S420 CDI Lang Prestige 7G

Jan Westerhof - 24 december 2007

Belevingsgevoelens

Het analoge klokje dat zich in het dashboard bevindt is een twistpunt van goede smaak. Het is de enige dissonant tussen de consonanten die het interieur van de S-Klasse kenmerken. Trek het kluisdeurachtige portier dat Benzen kenmerkt open en ga zitten achter het uit leder – bij deze auto is het woord leer zo ordinair – en hout bestaande stuurwiel en laat je overweldigen door de indrukken en je gevoel. Sla de deur niet met een ferme klap dicht, maar laat hem rustig vallen en de W221 trekt de deur zelf in het slot. Laat je oog vallen op het met leder beklede en opgeruimde dashboard. Kijk naar het strak vormgegeven cluster waar de stoelverstelling zich bevindt. Kijk naar de in boogvorm geplaatste knoppenrij voor de klimaatbeheersing en kijk naar het op perfecte hoogte geplaatste multifunctionele scherm naast de meters.

Bij een auto als deze geven we geen kritiek op moeilijk bereikbare knopjes of lastig te doorgronden bediening. Enerzijds omdat daar überhaupt geen sprake van is en anderzijds omdat een eventuele ontdekkingstocht door de knoppen een gelukzalig uitverkoren gevoel geeft. Vooral de commandoknop op het middenconsole, die in verbinding staat met het multifunctionele scherm zorgt ervoor dat de bestuurder de auto dirigeert. Pomp de luchtkussens in de stoel op, gebruik het multimedia-systeem, voer een telefoongesprek en stel de klimaatbeheersing in. Het combi-instrument is de commandocentrale over de persoonlijke beleving van onomstreden Sonderklasse.

Achterin is het nog weldadiger en eigenlijk moet je daar zijn als het een S-Klasse Lang betreft. De beide zetels zijn individueel verstelbaar in alle mogelijke posities. Je blijft spelen met de knopjes en je blijft de zonneschermen openen en sluiten. De ruimte die er is, mag als zeer riant worden geklasseerd en de houten klaptafeltjes maken de auto achterin tot een heuse werkplek. Moet er nog vermeld worden dat het interieur in het donker bijzonder sfeervol is verlicht? Heeft het nut te melden dat veel zaken die in de testauto aanwezig zijn, de prijs opdrijven tot de hoogte van een mooi appartement? Is het leuk dat de achterpassagiers de stoel van de bijrijder kunnen instellen als ze het niet eens zijn met het postuur van hun voorpassagier? Het zijn irrelevanties als je het hebt over het beste uit Das Haus. Praat je hierover, dan mis je de pointe van het geïsoleerde beleven van een dergelijke automobiel.

320 pk
730 Nm
250 km/h
6,6 s
10,6 (9.6) l/100km
252 g/km
G
22%
€ 96.600
€ 190.066
€ 3.485 / maand
€ 562 - € 606 / kwartaal
  • BMW ActiveHybrid 7 Lang

  • Lexus LS 600h L President

  • Audi A8L 6.3 W12 quattro

  • Audi A8 4.2 TDI Pro Line +

  • Jaguar XJ 5.0 Portfolio LWB

  • Volkswagen Phaeton V8 Highline Lang

  • Lexus LS 460 President

  • 2021 - Mercedes-Benz S-klasse 450 4Matic Lang

  • 2014 - Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

  • 2012 - Mercedes-Benz S 63 AMG Lang

  • 2009 - Mercedes-Benz S-Klasse S400 Hybrid Lang