Audi A5 3.0 TDI quattro Pro Line

Michel van Breugel - 31 december 2007

Eigen typeaanduiding

Waar de tweedeurs 3 Serie gewoon 3 Serie Coupé heet, kiest Audi ervoor om de coupé op basis van de A4 de naam A5 te geven. Kennelijk wil Audi haar coupé een speciale plek in het modellengamma geven. Wanneer men de A5 ziet is deze direct herkenbaar als een Audi. De verantwoordelijke ontwerper, Walter da Silva, heeft met het koetswerk van de A5 vooral de emotie in de mens naar boven weten te halen. Echter de A5 toont beslist minder spannend dan de TT en de R8 en hoewel de doelgroep anders zal zijn, zou een wat minder voor de hand liggende koets de coupé niet misstaan hebben. De ontwerper gaf de auto scherpe lijnen op de flanken mee, die de lichtunits vóór en achter met elkaar verbindt.

De neus is onmiskenbaar Audi. De singleframe grille is volgens de laatste trends van het Duitse merk helemaal up-to-date. De voorzijde van de A5 is daarmee ook direct dé eyecatcher van de auto. De altijd brandende daglichten onderin de lichtunits bestaan uit LED’s die de A5 een stoere uitstraling geven en tevens uniek in autoland. Menig bekijks heb je overigens wel met deze benadering van stadslicht. De flanken van deze tweedeurs Coupé zijn zeer strak uitgevoerd waarbij de onderste vouw doet denken aan de BMW 1 Serie, al zit de vouw bij de 1 Serie iets lager. De smal uitgevallen wielkasten hadden wat dikker uitgevoerd mogen worden naar onze mening waardoor hij wat meer “body” zou krijgen.

Anders dan bij de Coupé beschikt de A5 niet over een derde deur, maar over een conventionele kofferdeksel. De ontwerper had te veel concessies moeten doen aan het exterieur wanneer er daadwerkelijk een derde deur toegepast moest worden. De achterlichtunits zijn, net als bij de A6, tevens ook voorzien van LED-technologie. De plaats van de nummerplaat is een leuk stylingelement, deze valt terug in de carrosserie. De achterbumper is mooi glad uitgevoerd waarbij de enkele uitlaten aan beide hoeken in een soort diffuser zijn verwerkt. Het optionele 18-inch lichtmetalen velgen maken de A5 weer helemaal af, dit in tegenstelling tot het standaard 17-inch lichtmetaal.

240 pk
500 Nm
250 km/h
5,9 s
8,4 (7.2) l/100km
183 g/km
G
22%
€ 53.665
€ 80.237
€ 1.471 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Porsche Cayman 2.7

  • BMW 3 Serie Coupé 325i High Executive

  • Infiniti G37S Coupé

  • BMW Z4 M Coupé

  • Nissan 370Z

  • Nissan 350Z

  • Lotus Evora 2+0

  • 2018 - Audi S5 3.0 TFSI quattro Pro Line S

  • 2017 - Audi A5 2.0 TFSI quattro Pro Line S

  • 2012 - Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line

  • 2010 - Audi RS 5 Coupé 4.2 FSI quattro

  • 2010 - Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI Pro Line

  • 2007 - Audi S5 4.2 FSI quattro Pro Line