Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion Sport and Style

Michel van Breugel - 7 januari 2008

Kat uit de boom

De late verschijning van een speler in een belangrijk segment is voor Volkswagen niets nieuws. Ook bij de Touran keken de heren uit Wolfsburg liever eerst de kat uit de boom en dat heeft ze toen bepaald geen windeieren gelegd. Vier jaar na het debuut van de Touareg is het tijd voor de Tiguan. Niet een pure moddervreter, zijn kwaliteiten moeten elders gezocht worden. De Tiguan is helemaal getekend volgens de laatste Volkswagen lijnen en kan voor een ieder direct herkend worden. De meeste lijnen stammen af van zijn grote broer waarmee hij ook het meest geassocieerd wordt.

Opmerkelijk is dat Volkswagen eigenlijk twee modellen introduceert: één die vooral op de weg wil rijden welke wordt aangeboden in twee uitvoeringen: 'Trend and Fun', 'Sport and Style' - en de iets langere ‘Track and Field' die niet terugdeinst voor het terrein met een aanloophoek van 28 graden. Daarnaast is er vanaf 2008 ook nog een instapversie gepland, met uitsluitend voorwielaandrijving. Het huidige motoraanbod houdt niet bepaald over, maar nieuws is er zeker te melden. Zo monteert Volkswagen als eerst in de Tiguan een commonrail diesel waarmee wij kennis mochten maken.

140 pk
320 Nm
186 km/h
10,5 s
7,6 (7.2) l/100km
189 g/km
G
22%
€ 31.090
€ 54.785
€ 1.004 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT Executive Business

  • Renault Koleos 2.0 dCi Privilège 4x4

  • Skoda Yeti 2.0 TDI Elegance 4x4

  • BMW X1 xDrive23dA Executive

  • 2021 - Volkswagen Tiguan 1.5 TSI DSG-7 R-Line Business+

  • 2016 - Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Connected Series

  • 2011 - Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion Sport and Style