BMW M5 Touring

- 1 februari 2008

Opzwepend

Genoeg over de theorie, tijd om eens de praktijk te ondervinden. Met een druk op de startknop komt de tiencilinder tot leven. De klank die daarmee gepaard gaat is moeilijk te plaatsen. Je hoort dat de motor heel wat in zijn mars heeft, toch klinkt hij niet erg luid, meer als een leeuw die een klein beetje gromt. Bij de eerste meters laat de M5 al merken dat hij niet erg moeilijk in de omgang is. Sterker nog: met de SMG in ‘Drive’ en alles ingesteld op ‘Comfort’ kun je zonder problemen je schoonmoeder er mee op pad sturen.

Maar deze auto is natuurlijk niet bedoeld voor schoonmoeders, dus als de motor warm is voeren we het tempo wat op. In ‘D’ schakelt de halfautomaat niet bepaald vloeiend, dan merk je goed dat het geen echte automaat is. Prettiger is het om te flipperen met de paddles achter het stuur. Echt vloeiend gaat het dan ook niet, maar dan kun je wel precies bepalen wanneer je schakelt en bovendien schakelt hij dan sneller dan je met een handbak zou kunnen. Bij terugschakelen geeft de auto automatisch een toefje tussengas, dus vóór elke scherpe bocht hoor je “vroem, vroem” en dat klinkt erg lekker!

Zoals gezegd is de V10 een toerenmotor en dát merk je. Onderin het toerenbereik lijkt de echte kracht ver te zoeken, meer dan “redelijk vlot” is de auto dan niet te noemen. Passeert de naald de 5.000 toeren, dan barst het geweld écht los, dan sleurt hij in één keer naar iets meer dan 8.000 toeren en is het weer tijd om op te schakelen, zodat het feest weer opnieuw kan beginnen. Schakellui rijden zit er niet in, dus voor dieselaars is deze motor niet echt geschikt, maar wie houdt van veel toeren maken, die kan zijn lol op.

Als je met de M5 Touring rijdt, dan zou je bijna vergeten dat je met een stationwagen van 1.850kg onderweg bent. Meestal voelt hij namelijk kleiner en lichter dan hij is. Bij stevig optrekken lijkt het gewicht in ieder geval niet in de weg te staan. Vooral als hij 'op toeren' is, dan lijkt het wel alsof je wordt afgeschoten. Ook bij hard afremmen voelt de auto zeker niet zwaar aan. Pas wanneer je met flinke snelheid door een krappe bocht gaat of door een vlugge bochtencombinatie rijdt, merk je dat het geen lichtgewicht is.

Wil je echt lol beleven met de M5, dan móet je even het M-knopje indrukken. Daarmee activeer je de M Dynamic Mode, waarmee de auto ineens transformeert in een opzwepende sportwagen. Door de snellere gasrespons en hardere vering voelt hij meteen een stuk sportiever aan. Dat gevoel wordt nog eens versterkt door het head-up display, dat laat zien wanneer je moet schakelen middels een balkje dat van groen naar rood verkleurt. De M Mode is eigenlijk te heftig om constant ingeschakeld te hebben, maar het is erg vermakelijk om gewoon af en toe even de beest uit te hangen.

507 pk
520 Nm
250 km/h
4,8 s
15,3 (15) l/100km
361 g/km
G
22%
€ 52.900
€ 157.528
€ 2.888 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Mercedes-Benz E63 AMG Estate

  • 2017 - BMW 5 Serie Touring 520d Luxury Line

  • 2017 - BMW 5 Serie 530i xDrive High Executive

  • 2013 - BMW 5 Serie Sedan 518d Business

  • 2012 - BMW M5

  • 2010 - BMW 5 Serie Touring 520d High Executive

  • 2010 - BMW 5 Serie 523iA High Executive

  • 2010 - BMW 5 Serie 530d High Executive

  • 2007 - BMW 5 Serie 525i High Executive

  • 2006 - BMW 5 Serie Touring 530i High Executive