Volvo 850 T-5R

- 5 mei 2008

Vijfcilinderroffel

Toen deze T-5R uit de fabriek rolde, was de motor goed voor 240pk. Niet slecht, zou je zeggen. Voor sommige mensen is dat echter niet genoeg, zij brengen de auto vervolgens naar de firma Rica, die de motor opvoert naar meer dan 300pk. Daarmee is deze 850 een serieus snelle auto. Op de snelweg kun je je tong uitsteken naar GTI’tjes en TDI’tjes en ook op de autobahn kun je meedoen met de grote jongens. En tussenacceleraties zijn niet alleen leuk omdat het zo snel gaat, maar ook vanwege de lekkere vijfcilinderroffel-met-turbofluit. Neem je gas terug, dan klinkt er een ‘pssst’, het afblaasgeluid van de turbo. De automaat doet zijn werk goed. Het is een viertraps exemplaar, dus niet state-of-the-art, maar hij schakelt op de juiste momenten en de kickdown reageert verrassend snel. Voor een sportievere rijbeleving is een handbak waarschijnlijk aantrekkelijker, maar de automaat is geen straf.

De 850 ziet er niet alleen solide uit, hij ríjdt ook solide. De stabiliteit bij rechtuit rijden is indrukwekkend en bij een plotselinge stuurbeweging raakt hij niet van zijn stuk. Als je rustig rijdt met deze auto, dan is het een zeer fijne reisauto. Ga je echter sportief rijden, dan wordt het een ander verhaal. Het bochtengedrag is bij hoger snelheid niet heel prettig. Aandrijving op de voorwielen is met ruim 300pk verre van ideaal, de auto ‘kruipt’ steeds naar de buitenkant van de bocht als je flink gas geeft. Eigenlijk had de T-5R vierwielaandrijving moeten hebben… Rijd je rechtuit, dan heb je –vooral op hoge snelheid- weinig last van die tractieproblemen. Over de bediening hebben weinig te klagen. De pedalen bieden voldoende weerstand en het sturen is niet ‘overbekrachtigd’.

304 pk
420 Nm
280 km/h
6,0 s
onb (9.7) l/100km
230 g/km
G
22%
€ 28.565
€ 46.738
€ 857 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Lexus IS 220d Business

  • Skoda Superb 2.0 TDI Elegance

  • Mazda 6 MPS

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

  • Opel Insignia 2.0 Turbo Cosmo

  • Jaguar X-Type 2.2D

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • Volkswagen Passat CC 1.8 TSI

  • BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition