Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic Trend

Michel van Breugel - 25 augustus 2008

Gemaakt voor Frankrijk

Al sinds jaar en dag is de Focus toonaangevend in zijn klasse als het gaat om zijn rijgedrag. Dat is bij het vernieuwde model niet anders merken we bij het wegrijden van Ford Nederland! De krachtbron in het vooronder levert een vermogen van 109pk bij 4.000 toeren per minuut. Het maximale koppel van 240Nm is bij 1.750 toeren per minuut beschikbaar waarmee tegelijkertijd de turbo aan het werk wordt gezet. Deze bekende turbodiesel is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak welke fijn in de hand ligt en werkt met korte en exacte slagen die ervoor zorgen dat de Focus zeer snel van verzet wisselt. De bak is hierbij duidelijk van zijn koers, de verzetten zijn gemakkelijk in de bak te vinden waarbij ook direct wordt overgebracht wanneer je fout schakelt. De bediening is daarbij licht. De koppeling is eveneens licht te bedienen waarbij het opvalt dat het aangrijpingspunt pas helemaal bovenin het pedaal komt en niet direct goed merkbaar is. Het is meer een kwestie van gewenning dan gevoel bij het koppelingspedaal.

Om maar direct met de deur in huis te vallen: wat laat de auto zich toch heerlijk sturen! Het onderstel heeft dezelfde spoorbreedte als de ST gekregen, wat zorgt voor een nog stabieler rijgedrag. Het maakt van de Focus een strak sturende wagen, waarbij het stuur je veel feedback geeft over wat de wielen doen. Je weet precies wat de auto kan en als je de grens bereikt dan laat hij dit weten met een klein beetje onderstuur. Gelukkig is Ford niet te veel doorgeslagen in het maken van een supersportieve auto, het blijft natuurlijk een gezinsauto. De Focus is nog altijd een dynamische auto, zoals deze al enkele generaties is. Wat een scherpte brengt Ford toch in de stuurinrichting en het onderstel. Over het onderstel gesproken, deze is dan wel vrij stevig, maar het is zeker niet hard. De ingenieurs van Ford hebben wederom een goede mix tussen comfort en sportiviteit gevonden. De balans in het onderstel is prima. Daarbij helt de Ford nauwelijks over en de demping gaat nog vrij soepel met oneffenheden om, zo kunnen verkeersdrempels nog verbazingwekkend hard genomen worden. Petje af voor Ford, waar elke andere fabrikant compromis lijkt te stellen in het onderstel heeft Ford het prima gedaan.

De eerste echte lange rit stond gepland op 24 juli wanneer we de ECOnetic om 5.00uur starten en 1038 kilometer later, in Lyon, weer tot stilstand brachten. De ruim 9 uur lange rit bezorgde ons geen betrokken gezichten. De vakantiespullen konden gemakkelijk de liters van de bagageruimte vullen de avond vantevoren, en ook deze dag zelf was het goed vertoeven in deze zee-blauwe middenklasser. De cruisecontrole werd gedurende deze afstand vaak gebruikt. Onderweg is er alleen in Luxemburg gestopt om de gebruikelijk “goedkope” brandstof te tanken. Goedkoop is geheel relatief, want ook in Luxemburg worden steeds forsere prijzen gehanteerd. Op deze lange dag viel het verbruik van de Focus ons niet tegen, de boordcomputer gaf 5,7L/100km aan, nacalculatie laat zien dat we 6,0L/100km verbruikt hebben. De gemiddelde snelheid lag hierbij op 130 km/h op de Franse tolwegen. De overige dagen, waar de Focus ECOnetic vaak te vinden was op de wegen in de Provence, waren dorstiger. Dit kwam niet alleen door de temperatuur, die schommelde tussen de 33° en 35°, maar ook door het landschap met soms stijgingspercentages van 12%. Het verbruik van de Ford kwam hierdoor ook wat in het gedrang, we noteerde deze dagen de waardes 6,2L/100km op van de boordcomputer. Ook hier bleek later dat de turbodiesel meer brandstof tot zich nam dan de boordcomputer aan gaf; 6,7L/100km.

In een (mini) duurtest komen altijd zaken naar voren die in een kortere test onopgemerkt blijven. Zo was het ook het geval in de Focus. Over de middenarmsteun kunnen we ons nog steeds irriteren, deze schuift gedurende de autorit steeds weer naar achteren als je hem naar voren heb geschoven. Er zit geen vergrendeling op en dat is op den duur vervelend. Maar ook zaken als de Ford Easy Fuel (zonder draaidop tanken), de verlichting onder de buitenspiegels voor s’nachts en meedraaiende bochtverlichting vielen ons, in dit geval erg positief, op.

109 pk
240 Nm
188 km/h
10,9 s
5,7 (4.3) l/100km
115 g/km
E
22%
€ 19.075
€ 27.835
€ 510 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Subaru Impreza 2.0R Luxury

  • Seat Leon 2.0 TDI Stylance

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima

  • Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost