BMW X6 xDrive35d High Executive

- 10 september 2008

Cayenne-killer

SUV’s staan, uitzonderingen daargelaten, niet bekend om hun sportieve wegligging. Dat is ook niet vreemd: ze staan hoog op de poten, wegen vaak meer dan twee ton en zijn bovendien niet gemaakt om sportief mee te rijden. De X6 is echter wel gemaakt voor sportief rijden en dat merk je goed. Hij voelt niet aan als een kolossale en gewichtige terreinwagen, maar juist als een redelijk lichte middenklasser. Dankzij een vernuftig systeem dat de krachten verdeelt tussen voor- en achteras (xDrive) en tussen het linker en rechter achterwiel (Dynamic Performance Control), is er vrijwel altijd genoeg grip voorhanden. Dat is niet alleen goed nieuws voor de veiligheid, maar ook voor de snelheid. Hoewel de gemiddelde X6-rijder waarschijnlijk niet het circuit opgaat, is het een prettig gevoel dat je een Porsche Cayenne daar de baas bent.

De keerzijde van een sportieve wegligging is dat het comfort wat achterblijft. Het straffe onderstel en de run-flat banden met lage wangen maken de X6 niet bepaald tot een zwevend tapijt. De sportiviteit zorgt in bochten juist wel voor meer comfort: waar andere hoge SUV-achtigen flink overhellen, blijft de X6 netjes horizontaal. Dat is mede te danken aan het systeem Dynamic Drive, dat de veerweg van de schokdempers verkort zodra de auto dreigt te gaan overhellen. Een ander behulpzaam systeem is Active Front Steering, waarmee bij lage snelheden minder stuuromwentelingen nodig zijn en bij hoge snelheden preciezer kan worden gestuurd. Om het inparkeren te vergemakkelijken – erg handig, gezien het beperkte zicht naar achteren – behoort een achteruitrijcamera tot de opties.

De X6 is leverbaar met vier motoriseringen: de xDrive35i met een drieliter biturbo benzinemotor (306pk), de xDrive50i met een nieuwe 4,4 liter V8 biturbo benzine (407pk), de xDrive30d met een drieliter diesel (235pk) en ten slotte de xDrive35d, die is voorzien van een drieliter biturbo diesel (286pk). Wij reden met de xDrive35d en dat beviel prima. Dankzij het enorme koppel van 580nm bij 1.750 toeren per minuut, is het gewicht van de auto nimmer een issue. Rijd je volgas weg, dan tik je binnen 7 seconden de 100km/h aan. Ook tussensprintjes werkt hij vlot af, zodat je in het dagelijks verkeer niets tekort komt. De prettige automaat draagt daar ook aan bij, die schakelt precies op de momenten wanneer dat nodig is. Het verbruik valt alleen wel een beetje tegen. In het boekje staat ruim 8 liter per 100km, wij gingen richting de 11.

286 pk
580 Nm
236 km/h
6,9 s
10,9 (8.3) l/100km
220 g/km
G
22%
€ 81.150
€ 119.018
€ 2.182 / maand
€ 596 - € 643 / kwartaal
  • Audi Q7 3.0 TDI Clean Diesel Pro Line +

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury

  • Infiniti FX50 S 5.0 V8 VVEL

  • Cadillac SRX 4.6 V8 Sport Luxury

  • Porsche Cayenne S

  • Infiniti FX 30d S Premium

  • 2016 - BMW X6 M 4.4 V8

  • 2012 - BMW X6 M50d

  • 2010 - BMW ActiveHybrid X6