Jeep Wrangler 2.8 CRD Rubicon

Pawel Piotrowski - 5 oktober 2008

Time stood still

Puristisch is ook het interieur nog steeds na al die jaren. Al voor het instappen wordt je gelanceerd naar de jaren tachtig van de vorige eeuw. Centrale vergrendeling is voor watjes, elke deur moet je zelf maar openen met een sleutel waar het fietsmerk Batavus jaloers op zou zijn. Ik hoor de mensen om me heen al klagen, zoiets is niet meer van deze tijd. Wellicht hebben zij gelijk, maar zulke details verhogen wel het macho gehalte van de Wrangler sterk. Gooi de stalen deur dicht en je hoort metaal op metaal slaan, zoals bij een oude Lada Niva of - inderdaad - Wrangler. Het is een stoer geluid dat je vertrouwen in het onverwoestbare karakter van de Wrangler een sterke boost geeft.

Zet de sleutel op contact en je wordt verwelkomd door een 368 watt leverende Jukebox. Terwijl 'Elize' haar nummer 'Automatic' door de woonwijk verspreidt realiseer ik me dat bij de Wrangler op de automatische transmissie na niets automatisch gaat. Je moet zelf de ramen omlaag slingeren en de auto echt besturen. Een beetje man stoort zich er niet aan, maar op den duur raak je geïrriteerd aan het geslinger. Het is alsof de tijd stil is blijven staan. De materialen in het interieur zijn hard, grijs en hebben niet altijd de juiste pasvorm. Tijdens het rijden kraakt, piept en fluit het dan ook door het interieur. Noem het maar gratis bijbehorende legendarische sfeer.

Toch ontbreekt het niet aan typisch Amerikaanse luxe. Al eerder aangestipt is het fenomenale stereosysteem, dat tot het nieuwe navigatiesysteem met deels touchscreen bediening hoort. Het systeem zelf is voorzien van een 20GB harde schrijf en er kunnen allerlei moderne gadgets - zoals MP3 spelers - op aangesloten worden. Het werkt een stuk fijner dan het oude systeem dat we nog uit de Patriot kennen. Ook is er aan een handmatige airco gedacht, welke niet misplaatst is op een zwoele nazomeravond. Ruimte is ook een luxe. Hoewel voorin toereikend plek is moet je niet meer dan één medepassagier willen meenemen. Om achter in te willen stappen is het verstandig vooraf eerst een goede fysiotherapeut te bezoeken. Na een langdurige poging kan ik me dan toch naar achteren wurmen door het off-road achtige interieur en valt de vierdeurs Wrangler Unlimited opeens op zijn plek.

177 pk
410 Nm
180 km/h
11,2 s
11,5 (9.7) l/100km
255 g/km
G
22%
€ 54.738
€ 60.532
€ 1.110 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal