Ford Fiesta 1.4 16V Titanium

Michel van Breugel - 19 november 2008

Groei op dezelfde basis

De volledig nieuwe Fiesta neemt van zijn voorganger enkel de wielbasis over. De Fiesta groeide dan ook niet veel. Op het eerste oog lijkt de Fiesta toch een heel volwassen auto te zijn geworden. Vergelijkbaar met de Escort van pakweg vijftien jaar geleden. Er zijn echter meerdere verschillen aan te wijzen. De dynamiek straalt er bij de Fiesta letterlijk en figuurlijk van af. De voorzijde geeft duidelijk de nieuwe Ford designtaal aan, zo lijkt de neus sterk geïnspireerd op de laatste Focus. De voorruit staat erg schuin naar achteren waardoor de inzittende vrij naar achter de voorruit zitten. De onderkant van de raamlijn lijkt een stuk lager te liggen dan de motorkap, wat te maken heeft met de ruimte die tegenwoordig moet zitten tussen krachtbron en kap (in verband met voetgangersveiligheid).

Zoals gezegd verschillen de twee carrosserievarianten van ontwerp niet veel van elkaar, echter ligt de nadruk bij de driedeurs duidelijk op sportiviteit. Bij de vijfdeurs loopt de raamlijn aan de bovenzijde langer door. De achterportier lijkt wel erg klein wat ook in de praktijk te ervaren is bij het instappen naar de achterbank. De achterzijde is wat ons betreft het meest geslaagde onderdeel van de Fiesta. Hij onderscheidt zich hier duidelijk mee in vergelijking met de concurrentie. De dynamische belijning lijkt hier helemaal op zijn plek te komen. Door de aflopende daklijn ontstaat er een kleine achterruit, wat ook tijdens het rijden is te merken. De toepassing van hoofdsteunen achterin helpen ook niet bij het zicht in de achteruitkijkspiegel. De scherpe achterlichtunits zijn fors van formaat en herbergen LED-verlichting. Daarnaast suggereert de onderzijde van de achterbumper een diffuser te herbergen, echter is het schijn dat bedriegt. Wel erg netjes gedaan, ook op de manier waarop de parkeersensoren zijn bevestigd. Het zestien duims lichtmetaal wat onder dit testexemplaar is gemonteerd is onderdeel van de Titaniumuitvoering. Concluderend over het exterieur kunnen we zeggen dat Ford met de Fiesta een spannende en onderscheidende auto heeft afgeleverd.

96 pk
128 Nm
175 km/h
12,2 s
7,7 (5.7) l/100km
133 g/km
E
22%
€ 14.100
€ 20.760
€ 381 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • Honda Jazz 1.4i Elegance

  • Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive

  • Skoda Fabia 1.4 16v Sport

  • Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • Peugeot 207 1.6-16V XS Pack

  • Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack

  • Mazda 2 1.5 Executive

  • Honda Jazz Hybrid 1.4 Hybrid Elegance

  • Citroën C3 1.6 VTi Exclusive

  • Seat Ibiza 1.9 TDI 105pk Sport-Up

  • 2022 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

  • 2018 - Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100

  • 2018 - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost ST-3

  • 2017 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium

  • 2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium

  • 2013 - Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2

  • 2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2010 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

  • 2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport

  • 2006 - Ford Fiesta 1.3i Futura