Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

Pawel Piotrowski - 28 november 2008

Kaal is anders...

Het enige gemis in het interieur is de vermaarde automaatpook. Deze geliefde optie onder Mercedes-rijders is op de BlueEFFICIENCY niet leverbaar. Met scepsis kijken we rond naar wat we nog meer moeten missen ten opzichte van de rijker uitgevoerde exemplaren. We kunnen kort zijn: vrijwel niets. Het enige curieuze is dat er wel bijbetaald dient te worden voor een radio. Want voor de rest hoeft zich de bestuurder geen luxe en comfort te ontberen. Vanzelfsprekend zijn alle ramen elektrisch bedienbaar, is er een gescheiden automatische airco gemonteerd en is radiobediening vanaf het stuur mogelijk. Daarnaast zijn de stoelen deels elektrisch te verstellen. Voor wie dit nog niet voldoende vindt is er tijdelijk het First Edition pakket beschikbaar voor de BlueEFFICIENCY. Dan krijg je voor een bedrag van precies nul euro zaken mee als een regensensor, parktronic, telefoonvoorbereiding en Audio 50 APS DVD-navigatie. In de door ons gereden C is dit wel geüpgrade naar het COMAND-systeem met groot navigatiescherm.

Exclusief voor de BlueEFFICIENCY modellen is een verbruiksmeter in het multifunctionele display achter het stuur. Daarop kan men onder andere aflezen hoeveel het actuele verbruik bedraagt. Maar er is meer mogelijk. Zo kan men desgewenst de navigatieaanwijzingen via dit display volgen, of in het telefoonboek scrollen. De algehele bediening van de C-Klasse staat op een hoog niveau. Zowel qua logische bediening als ergonomie is er niks op aan te merken, alleen het aircopaneel zit wat laag in het dashboard. Qua materiaalgebruik en afwerking valt er ook maar weinig te zeuren. Over het algemeen bestaat het dashboard uit mooie materialen en is de afwerking goed voor elkaar. Bijgevolg is dat kleine missers wat pertinenter aanwezig zijn. Zoals de luchtroosters bij de deuren, die merkwaardig genoeg van hard plastic zijn en niet echt mooi aansluiten op het dash.

De C-Klasse is het kleinste zakelijke model van Mercedes-Benz. Dat klein mag je gerust opvatten als adequaat ruim voor deze klasse. In tegenstelling tot de luchtigere E-Klasse past de C als een op maat gemaakte handschoen. Voorin is het ruimteaanbod voldoende, maar zeker niet royaal. Belemmerend is de nogal brede middenconsole, vooral langere personen zullen met hun rechterknie er tegenaan hangen. Achter vormt vooral het gebrek aan hoofdruimte het grootste kritiekpunt. Reeds tijdens het instappen is het nodig om het hoofd goed in te trekken wegens de aflopende daklijn. Eenmaal plaatsgenomen wordt het niet beter. De zitting is weliswaar voldoende lang en goed geprofileerd, de beenruimte houdt echter ook niet over. Irritanter is echter het harde uitstekende plastic van de stoelleuningen, ook hier is een botsing tussen de knieën en het plastic onafwendbaar. Bij de concurrentie is het echter ook niet veel beter gesteld.

136 pk
270 Nm
220 km/h
10,4 s
6,1 (5.1) l/100km
135 g/km
G
22%
€ 35.950
€ 43.673
€ 801 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Volvo S60 2.4D Edition

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition

  • Volvo S60 DRIVe 1.6D R-Design

  • Skoda Superb 2.0 TDI Elegance

  • Lexus IS 220d Business

  • Volvo 850 T-5R

  • Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business

  • Audi A4 1.8T Advance

  • Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Mazda 6 MPS

  • 2021 - Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • 2018 - Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line

  • 2017 - Mercedes-Benz C-Klasse 400 4MATIC Cabriolet

  • 2016 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C 200 Edition 1

  • 2014 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate C 220 BlueTEC Avantgarde Ambition

  • 2014 - Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • 2012 - Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse C 200 CDI Avantgarde

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C180 BlueEFFICIENCY

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 BlueEFFICIENCY Avantgarde