Volvo XC60 D5 Summum

Michel van Breugel - 7 januari 2009

Besmettelijk maar fraai

Wanneer we in de Volvo stappan valt al direct de prettig hoge instap op. Herkenbaar uit de bedoeling van Volvo voor dit model: een model voor mensen die deze Volvo kopen ná de driedeurs C30. De inzittenden van de XC60 mogen rekenen op een uitstekend zitcomfort. De Summum-uitvoering beschikt over met leder beklede stoelen welke ook uitgebreid elektrisch verstelbaar zijn. Samen met het in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel kan een prima zitplek gecreëerd worden. Het stuurwiel is daarbij lekker dik en heeft diverse knoppen voor onder andere de audio, telefoon en cruise control. Het instrumentarium is een toonbeeld van ergonomie. In de basis zijn er maar twee klokken aanwezig. Voor de toerenteller en snelheidsmeter wordt alleen de buitenzijde van de ringen gebruikt. In het hart van de klokken wordt informatie weergegeven over onder andere cruise control, tankinhoud en boordcomputer.

De algemene afwerking staat op een hoog niveau. Op de gebruikte materialen is duidelijk niet bezuinigd; ze hebben een goede kwaliteit. In het interieur valt meteen de prachtig zwevende middenconsole op die in deze uitvoering voorzien is van aluminium accenten. Mede door de vormgeving en indeling is de ergonomie prima. Het redelijk grote aantal knopjes op de middenconsole is in het begin zoeken, maar na gelang de tijd verstrekt zijn alle functies duidelijk te vinden. Minder prettig is de manier waarmee Volvo het navigatiesysteem heeft opgelost in de XC60. Wanneer voor deze optie is gekozen wordt er een display gesitueerd bovenin de middenconsole. Door deze situering is er nu een apart display bovenop het dashboard voor instellingen van de radio en dergelijke. Het instellen van het navigatiesysteem kan op twee manieren. Er is een bediening aan de rechterkant achter het stuurwiel geplaatst welke je alleen op gevoel kan gebruiken. Tevens wordt er een afstandbediening meegeleverd wat de bediening een stuk aangenamer maakt.

Op de achterbank is het goed vertoeven. Hoofd- en beenruimte is er voldoende. De bank is diep en breed genoeg en zit niet eens veel minder goed dan de voorstoelen wat gezien mag worden als een compliment. Minder gemakkelijk zijn de verdiepte gordelaansluiters die op de tast lastig bereikbaar zijn. Achterin kunnen de passagiers hun eigen muziek bedienen compleet met aansluitingen voor hoofdtelefoons. Ideaal voor kinderen. Ze kunnen naar een cd of iPod luisteren met hun eigen systeem.

De bagageruimte heeft een inhoud van bijna 500 liter en is daarmee opvallend ruim. Met een vlakke laadvloer, die ontstaat door de gemakkelijk neer te klappen achterbank, wordt de ruimte vergroot tot 1455 liter. Handig is het opklapbare vloerdeel dat ervoor zorgt dat klein spul niet door de gehele ruimte slingert. De enige nadelen die wij konden ondervinden aan het interieur waren de vrij hoge tildrempel van 74 centimeter en de besmettelijke - maar fraaie - lichte bekleding.

185 pk
400 Nm
200 km/h
9,9 s
9,5 (8.3) l/100km
219 g/km
G
22%
€ 47.950
€ 76.055
€ 1.394 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • BMW X3 xDrive20d High Executive

  • Infiniti EX 30d GT Premium

  • Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4Matic

  • Infiniti EX37 3.7 V6

  • Audi Q5 2.0 TFSI Pro Line

  • Land Rover Freelander 2 2.2 TD4 HSE

  • Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige

  • 2017 - Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design