Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4Matic

- 31 januari 2009

Hoekig

De GLK is vanwege zijn uiterlijk misschien wel de meest opvallende verschijning tussen alle nieuwelingen. Stroomlijning en lage cw-waardes lijken deze stoere Benz vreemd. Met zijn hoekige vormen staat de GLK dichter bij de oorsprong van de luxe terreinwagen. De naamgeving verraadt in deze al genoeg. De stoere GL is het vlaggenschip op SUV-gebied uit Stuttgart en de G-Klasse – die inmiddels alweer 30 jaar uiterlijk bijna ongewijzigd in productie is – is natuurlijk de oer-Geländewagen. In het rijtje G, GL en GLK past nu eenmaal niet ineens een wulps gevormde SUV.

Naast hoekig is de term groot een bekend thema in het ontwerp van de GLK. De grille, de ster, de koplampen, alles komt groot over. Daarnaast zijn de vele vouwen en randen in het plaatwerk opvallend. Aan de ene kant breekt het de grote plaatwerkdelen, maar aan de andere kant maakt het het ontwerp druk. Het scheelt hierbij welk stylingpakket meebesteld is, bij het offroadpakket worden de vlakken enigszins gebroken door kunststof delen of stoere treeplanken. Op de testauto was het sportpakket geïnstalleerd. Naast de negentien inch velgen, krijg je er dan in carrosseriekleur gespoten dorpelverbreders en veel chroom op voor-, zij- en achterkant bij.

224 pk
540 Nm
220 km/h
7,5 s
9,6 (7.9) l/100km
209 g/km
G
22%
€ 53.240
€ 78.615
€ 1.441 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Infiniti EX 30d GT Premium

  • Infiniti EX37 3.7 V6

  • BMW X3 xDrive20d High Executive

  • Volvo XC60 D5 Summum

  • Audi Q5 2.0 TFSI Pro Line

  • Land Rover Freelander 2 2.2 TD4 HSE

  • Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige

  • 2012 - Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueTEC 4MATIC

  • 2009 - Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueEfficiency