Volkswagen New Beetle RSi 3.2 V6 4Motion

- 7 februari 2009

Wereld van verschil

Gelukkig heeft Volkswagen meer gedaan dan het monteren van een dikke motor in een onschuldig autootje. De versnellingsbak laat zich bijvoorbeeld, ondanks de wat lange slagen, met veel gevoel bedienen. Door de gunstige bakverhoudingen is bij iedere snelheid wel een geschikte versnelling te vinden, waardoor het ‘luie toerengebied’ buitenspel kan worden gezet. Ook het onderstel is perfect aangepast; ondanks zijn hoge carrosserie helt hij amper over in snel genomen bochten, maar tegelijkertijd is de vering niet zó oncomfortabel dat het storend is op lange ritten. Wat dan wel stoort is het motorgeluid. Bij 120km/h in VI maakt de motor 3.000 toeren en dan blijkt het interieur van de bolle Beetle als klankkast te functioneren.

Qua stuurgevoel is de RSi een wereld van verschil ten opzichte van de normale nieuwe Kever. Waar die niet erg direct stuurt en een nogal vage middenstand heeft, voelt de RSi stevig en precies aan. Vooral op hogere snelheid stuurt hij wat zwaarder, waardoor hij de bestuurder het gevoel geeft dat hij met ‘veel auto’ onderweg is. Nu weegt deze New Beetle ook zo’n 1.500kg, dus dat gevoel is wel op zijn plaats. Om die massa te vertragen heeft Volkswagen flinke remschijven gemonteerd. Vooraan maar liefst 330mm in diameter. Ter vergelijking: die van de Porsche GT3 hebben precies hetzelfde formaat. Hiermee is het een koud kunstje om de auto snel af te remmen, wat ook te danken is aan het goed te doseren rempedaal.

224 pk
320 Nm
225 km/h
6,4 s
onb (11.9) l/100km
286 g/km
G
22%
€ 21.150
€ 106.638
€ 1.955 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • 2017 - Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG-6 Dune

  • 2013 - Volkswagen Beetle Cabrio 1.4 TSI DSG Sport

  • 2012 - Volkswagen Beetle 1.2 TSI Design